Recenze: DEMENTOR – Blasphemy Madness /2019/ Gothoom Productions

DEMENTOR jsou pro Slovensko jako pro Čechy KRABATHOR. Obě kapely vznikly ještě na sklonku socialismu, konkrétně v roce 1988. DEMENTOR jsou již dávno neotřesitelným kultem, kapelou, která má výraznou zásluhu na formování slovenské metalové scény a má toho tolik co říci dodnes.  Třískladbové EP „Blasphemy Madness“ vychází po devítileté pauze po prozatím posledním albu „Damned“ z roku 2011. Pokud má být „Blasphemy Madness“ jasným signálem, že DEMENTOR nabrali dech a v tomto duchu se ponese další plnometrážní album, máme se vskutku nač těšit.

Death metal dle DEMENTORu čpí sírou a peklem, zvuk není příliš uhlazený – ba co více – ta produkční koroze výraznou přispívá ke smrtonosné účinnosti rouhačského obsahu celého EP. „Magic Of Death“ otevírá osm let zavřené oddělení patologie jedním důrazným kopem do dveří. Nekompromisní rána mezi světla, účinné riffy, silné nápady v nemalém množství v jediné skladbě. Při veškerém tom běsu a řežbě se DEMENTOR vůbec nebojí melodiky, ta se objevuje v přiměřeném poměru k agresivitě a v pravém okamžiku, kdy skladbu vhodným způsobem obohacuje.

„Blasphemy Madness“ – a pitváníčko jede na plný céres, jen že dodavatel dávno odpojil šťávu, a tak tu kolem dokola plápolají svíčky a do okolí se linou ozvěny rituálních zaříkávání. To nebudou pozůstalí příliš rádi, až jim to nějaký aktivní informátor vyblije, cože se po nocích děje na soudním. Tohle přece v příručce pro mladé patology nebylo… DEMENTOR se téměř důsledně vyhýbají moderním nástrojům a všechno se děje hezky postaru, aniž by ani na vteřinu působili jako vyčpělý relikt z dávné minulosti. Ostří skalpele se blyští v jisté netřesoucí se ruce, ani ten šílený pohled pitevníka neztratil jiskru v oku. Bez zbytečných exhibicí se uhání nekompromisně vpřed, za podpory zatuchle morbidních melodií a nádherně zkorodovaných kytar, které chrlí jeden nádherně mrtvolný riff na druhým.

„In Quild With Daemon“ velice záhy sklouzne od pochodového rytmu ke zběsilé řeži, proložené melodickými pasážemi. Žádný strach, vše se stále děje při zachování všech podstatných prvků vyšší aplikované patologie, až kosti praští a promodralé klouby povolují pod drtivým tlakem. Pouze ta mrtvolná melodika dostala v poslední skladbě EP více prostoru, což má mimo jiné jeden následek – skladba snad ještě více řeže a do ještě větší hloubky.

DEMENTOR stvořili nebezpečnou potvoru. Tři skladby během deseti minut nadělají takovou paseku, kterou mnozí nezvládnou ani s půlkou diskografie. „Blasphemy Madness“ nepostrádá zhola nic, disponuje nádherně chorobným zvukem, silnými nápady a návykově blasfemickou atmosférou, pro kterou mám nutkání „Blasphemy Madness“ točit v přehrávači dokola jak ten magor.

Osm let ticho, pak pánové přijdou a srovnají vše se zemí – tak má vypadat návrat se vším všudy!!!

facebook.com/dementorDM/

bandzone.cz/dementor