Recenze: CUTTINGE EDGE -  Of Mind Decay /2019/ vlastní náklad

Recenze: CUTTINGE EDGE - Of Mind Decay /2019/ vlastní náklad

Dle názvu v kombinaci s grafikou obalu dle okometrických ukazatelů unáhleně soudím, že se bude pravděpodobně jednat o jakýsi moderní klon death metalu s přesahem do death coru. Většího šlápnutí vedle jsem se ale dopustit nemohl. Bratislavští CUTTING EDGE nemají s těmito stylovými oddenky pranic společného. Jedná se v základu o z rockových základů čerpající bandu, které jsou stylové mantinely příliš těsné. Ač mají patřičně hutný a stejně tak i ostrý metalový zvuk, nejsou nijak upozaděny vlivy dalších stylů. CUTTING EDGE, a to tvrdím bez náznaku ironie, jsou tak trochu taková americká kapela. Nejvíce mně k tomu přivádí styl vokálu a částečně i výstavba skladeb (převládající valivé tempo). Ovšem tímto ty emerické ozvěny končí se vším všudy.

Čemu se CUTTING EDGE vyhýbají širokým obloukem, je tuctovost. Jejich muzika je náladová, emotivní a přirozená. Jedna skladba plyne, přechází do následující, až by posluchač nabyl dojmu, že se jedná o jednu předlouhou skladbu, nasekanou na devět zastavení. Takto kompaktní celek tvoří všech devět skladeb – nic zde nijak nevhodně nevyčnívá, nic nenarušuje ucelený koncept. Postupem času přicházím albu konečně více na chuť a začínám odlišovat odlišnosti a specifika každé skladby a ten úvodní dojem jedné pevné lajny a homogenní koule definitivně mizí. Progresivní rovina hudby CUTTING EDGE funguje, že ji málem ani nevnímám, jako organická a pevná součást stylu kapely, stejně jako již zmíněný klasický rockově / metalový základ, a neměně tak kouzelně a neodolatelně přitažlivě užitý saxofon. Výčet superlativů by nebyl úplný, kdybych nezmínil rytmickou sekci. Bicí šlapou jako dobře namazaný hodinový stroj, jsou přesné, úderné a táhnou kapelu definitivně do metalových vod.

Se všemi těmi rovinami pohromadě jsou CUTTING EDGE svým výrazem příjemně civilní a otevření. Jedním dechem a s každým tónem metaloví, rockově progresivní a stejně tak i poměrně snadno poslouchatelní bez ztráty úrovně kvalitativní laťky. „Of Mind Decay“ není z těch alb, které zaujmou ve vteřině, ovšem v těch dalších vteřinách blednou až bublina splaskne. „Of Mind Decay“ se pozvolna rozbaluje, roste s počtem poslechů. A přesně taková alba mám rád, taková, kterým i já sám musím věnovat trochu toho prvotního úsilí.

„Of Mind Decay“ má vše, co lze u takto vyvedených alb očekávat – silnou myšlenku, skvělé nosné nápady, skvělé instrumentální výkony všech zúčastněných a přitažlivou strukturu skladeb, do které je třeba se více zahloubat, o to více pak účinkuje.

CUTTING EDGE jsou zcela bez přehánění hotovou, dospělou kapelou, která ví, co hraje a má výraznou vlastní tvář. „Of Mind Decay“ má díky své stylové nevyhraněnosti potenciál oslovit posluchače napříč žánry a bezpochyby vzbuzuje mnohá očekávání do budoucna. Skvělý základ, na kterém lze vystavět luxusní stavbu, byl právě položen.

bandzone.cz/cuttingedgeband

facebook.com/cuttingedgetheband