Recenze CD Pestilence Resurrection Macabre

Edice: CD – standardní a limitovaná

Vrcholy CD:
viz text
Propadáky CD: žádné
Zajímavosti CD: řadové album skupiny po takřka šestnácti letech / Limited Edition obsahuje nové verze tří historických hitů / liší se studiová a koncertní sestava kapely

Hodnocení CD: 99,9 %

Práááááásk! A je to tady! Po mnoha letech nečinnosti se na scénu vrací jeden ze světových zakladatelů žánru zvaného death metal a jeden z jeho nejvýznačnějších představitelů, holandský rek Pestilence. A je to návrat jako hrom, neúprosně detonující a saframentsky podařený.

Počínaje deskou Testimony Of The Ancients jsou Pestilence bez Martina Van Drunena, což platí i nyní (tenhleten chrochtík dnes vyvádí například v old school death metalových Hail Of Bullets), ale to vůbec nevadí. Osobnost Patricka Mameliho, nekonvenčního kytarového virtuosa a mimořádně invenčního skladatele, který zde složil veškerou hudbu i texty, je totiž dostatečnou zárukou, že se bude dít pořádnej tanec. A taky se děje.

Mameli sice trochu přibral, ale to je podstatné pouze z hlediska fotografií na obalu a bookletu, daleko důležitější je, že pro natočení desky přibral jednak starého dobrého, osvědčeného basáka Tonyho Choye a jednak „samopalného“ bubeníka Petera Wildoera (druhá kytarová ikona Pestilence, Patrick Uterwijk, se nahrávání nezúčastnil, ale na letošním turné skupiny jej uvidíme); klávesy jako v Testimony tentokrát nečekejte, produkce se obešla bez nich. Očekávat ovšem můžete kupříkladu pověstná Mameliho atmosférická kytarová sóla (za všechny jmenuji ono magické v Y2H neboli Year to Hate a hrozivě "kakofonické" v Resurrection Macabre).

Kde jsou Pestilence po skoro šestnácti letech od vydání posledního řadového alba? Podle mého názoru v sobě CD Resurrection Macabre svou náladou organicky propojuje tři poslední studiovky kapely, kdy z každé si tak říkajíc bere něco: tvrdost až brutalitu z Consuming Impulse, obrazotvorné kytarové plochy z Testimony Of The Ancients a specifický řezavý zvuk plus některé komplikované hudební postupy z kontroverzních Spheres. K těmto atributům pak přidává ohromnou technickou vyspělost a poměrně rafinovanou melodičnost, která na albu bezesporu je, ale je zakopaná dost hluboko, takže musíte trpělivě kopat a kopat (poslouchat a poslouchat), až se k ní zaslouženě prokopete. Pak si ovšem její oslnivou genialitu užijete plnými doušky.

Největšími hity placky jsou zřejmě tyto písně:

Synthetic Grotesque, která disponuje neúnavně opakovaným a dokonale hypnotizujícím základním riffem, a svým rozprostřeným refrénem snad nejvíce evokuje rajskou atmosféru Testimony Of The Ancients,

Hate Suicide, vzorek svým ústředním nápadem jako vystřižený z Consuming Impuls, skoro bych řekl, že jde o mladšího bráchu Out Of The Body, a registrujte prosím též mrazivý „havraní“ ultrarychlozpěv  v refrénu, mezi halekáním titulního sloganu „Hejt sjúsájd!“,

Fiend, zdařile dynamická, až skvostně "kostrbatá" kompozice, s výbušnými přerušovanými kytarami,

úvodní Devouring Frenzy (spolu s druhou peckou Horror Detox ďábelská vypalovačka podpořená kulometem bicích), tato vždy na čas „zvolňující“ do drtivého triolového riffu,

Resurrection Macabre, symbolická skladba, jedna z nejpomalejších na albu - hotový "ploužák" :-), dotýkající se návratu Pestilence na scénu (třebaže termín Pestilence - nákaza se vyskytuje v předchozí kompozici - Dehydrated II), název by se dal přeložit jako Děsivé zmrtvýchvstání,

anebo závěrečná In Sickness And Death, s báječným ospalým vstupním motivem a následně opět připomínající skvostnou náladu kotoučku Testimony... (songy jsou ovšem všechny jak na výstavu).

Skutečně závěrečná skladba? Limitovaná edice pokračuje třemi předělávkami vlastních historických hitů, jak si je prostřednitvím webu pestilence.nl vybrali sami fanoušci a jak je Mameli a spol. nově natočili: Chemo Therapy z debutu Malleus Maleficarum, death metalový hymnus Out Of The Body z Consumingu a Lost Souls z Testimony Of The Ancients.  Verze to rozhodně nejsou špatné, a třebaže já jako pamětník dávám přednost přeci jen originálům, tak tato trojice určitě představuje pomyslnou třešničku na dortu (protože je rozhodně zajímavé poslechnout si tyhle šlágry v novém hávu), současně však umožňuje bezprostřední srovnání, že nové skladby nejsou o nic horší, jen je třeba jim dát čas, aby se rozezněly do té nejfantastičtější death metalové klenby, pod níž se lze vůbec nacházet.

Kvalitě hudebního obsahu odpovídá luxusní obal – čtyřdílné leporelo s bookletem (z jedné strany texty, bez bonus tracků, z druhé plakát, pozn.: fotky včetně Uterwijka). Po obrazové stránce je obal přiléhavě makabrózní, barevně ladí s mysteriózní hudební složkou, a hlavně dobře symbolizuje zmrtvýchvstání kapely, včetně spojení s historickou etapou Pestilence prostřednictvím "strojírenské koule" známé z alb Testimony Of The Ancients a Spheres, a v pozadí zřetelného egyptského kříže, obecně symbolizujícího život, resp. znovuzrození (a to by nebyl pořádnej metal, kdyby ten kříž nebyl obrácenej, že? :-).

Ale zpátky k hudbě samotné - já jsem nejen spokojenej, že jedna z mých nejoblíbenějších světových kapel se vrátila, ale i přímo šťastnej, že to dokázala takovou skvělou deskou. Kakraholte, zlaté časy death metalu počátku 90. let znovu ožívají, tak si je pojďme užít pod visačkou Pestilence! Moje procentuální hodnocení vidíte nahoře v záhlaví, a věřte mi, že kdyby neexistovalo Testimony Of The Ancients, tak by to bylo jednoznačně za plných sto.

Dědek