Recenze: BRUTE - Essence of Tyranny /2022/ Gothoom Productions

Nikdy jsem neměl v oblibě velkohubá prohlášení, a to ani v momentě, kdy se to opravdu hodilo. Nešetřil jsem v případě „Pillory“ a „Henchmen“ pochvalnými výrazy a vše nasvědčuje tomu, že se budu prachsprostě opakovat i nyní. Poskakoval jsem nadšením nad předchozími dvěma alby BRUTE jako čertík na pérku a maximálně si užíval takřka ideální spojení techniky s brutalitou, citlivě dokořeněné vkusnou melodikou.

Melodika ovšem v případě BRUTE neznamená ústup z brutálních, těžce vydobytých pozic směrem k líbivosti mainstreamu, to prosím ani v nejdivočejších snech. „Essence of Tyranny“ je skvělou ukázkou jak se lze v mantinelech brutálního death metalu zajímavým způsobem posouvat bez toho, aby bylo zapotřebí z nekompromisního postoje kamkoli uhýbat. Vývoj zde není záležitostí inovace stylu, ale pilování jemných detailů a nálady skladeb. Nejvýrazněji se tenhle přístup projevuje, pokud si poslechnete „Pillory“, „Henchmen“ a „Essence Of Tyranny“ pěkně za sebou. Při letmém pohledu se desky mezi sebou ani příliš neliší, v zásadě se stále jedná o brutální death metalovou sekerničinu světové kvality podle jasně stanovených not, důvěrně známých od debutového alba. Ke cti budiž BRUTE blyštivým písmem přičteno, že úroveň kvality „Essence Of Tyranny“ se může směle podívat po pomyslných očí předchozích nahrávek a v lecčem má i navrch. Do brutální ekvilibristiky se kapele elegantním způsobem podařilo zakomponovat řezavě ostré elementy a přímočařejší pasáže, které všechny ty mnou milované technické veletoče funkčně doplňují a dodávají skladbám na zabijácké síle. Lze diskutovat o tom, do jaké míry se jedná o záměr nebo to jen tak spontánně dopadlo, každopádně skladby zní velice (pokud to tak lze vůbec takto vyjádřit) svěže, jako když si masový vrah dá po dobrém obědě šlofíka a dorůžova vyspinkaný s o to větší chutí přebrousí nářadí, aby se soumrakem vyrazil za svou zálibou do potemnělých ulic. To se pak ostří jinak zařezává do tkáně nebohé oběti! Málo platný, jak se jeden pořádně nevyspí, práce stojí za prd… konec šibeničního humoru, zpět k albu samotnému -jak album pozvolna dostávám do uší, zjišťuji, že se na povrch ve větší míře derou tradičnější postupy, přesněji řečeno riffy dostaly tradičnější nádech. Je to sice zatím takový nutkavý pocit, nic, co by vysloveně praštilo do uší, nicméně mě toto předběžné zjištění stačilo k ne zrovna častému točení alba v přehrávači dokolečka za sebou (klika, že zrovna nebyl nikdo další doma a nemusel jsem rodině vysvětlovat, že jsem neutrpěl závažnější změnu stavu vědomí).

Komu učarovala lítá řež technického typu v provedení z let předchozích, jistě nebude zklamán ani nyní. „Essence of Tyranny“ se se zbytkem diskografie může směle měřit, technicky je na tom minimálně stejně, je ovšem jasně slyšet, že ani zde BRUTE  nenajeli na rutinní stereotyp a že kytara u BRUTE je prostě zážitek se zaposlouchat. Jak jsem vždy s napětím očekával, jak a do jaké míry se podaří udržet úroveň předchozích desek, tak v případě BRUTE přestávám mít byť stín pochybnosti. BRUTE s jistotou a sveřepostí pilují svůj vlastní náhled na brutálně sofistikovaný death metal a jde jim to…no, jako to jen tak někomu nejde!!!

facebook.com/brute.esdm

bandzone.cz/brute