Recenze: BRAINSTORM - Wall of Skulls /2021/ AFM Records

BRAINSTORM mají při hustotě současné power metalové džungle nespornou a velikánskou výhodu, kterou jen tak kdejaká kapela tohoto ražení nemá. Mají svůj nezaměnitelný a svébytný styl, ten se s postupem let příliš nemění, ale udržuje si obdivuhodnou úroveň kvality. Neodvažuji se ukázat prstem na to konkrétní album a označit ho za jejich nejlepší. Ono se to totiž průběžně mění a pořadí se přepisuje. Na to, jak bohatou diskografií BRAINSTORM disponují, jedná se o fakt, který hoden alespoň zmínit a upozornit na něj.

Byl jsem si téměř jist, že z mého pohledu album „Firesoul“ z roku 2014 už kapela nepřekoná a bude u mě „nafurt“ albem, které sám považuji za kapelní majstrštyk. Jenomže jsem nalomen a dost možná i rozpolcen. „Wall Of Skulls“ se mu minimálně vyrovná a čas ukáže, až si sedne prach a emoce drobet vychladnou, zdali se u mě tato alba budou dělit o imaginární trůn, nebo zdali se opět změní pořadí. Mám takový nutkavý pocit, že BRAINSTORM lehce ubrali plyn a hustotu drtivých riffů ve prospěch zpěvnosti a celkové melodiky (copak o to, na to byli BRAINSTORM vždy kadeti a prověřený „kádr“, jak se s oblibou říkalo za komára). Změna titěrná, takřka nepostřehnutá, ale na ploše alba je hodně slyšet. Jinak je vše při starém a rozhodně to není nijak špatně. „Wall Of Skulls“ je velmi pestré album, obsahující množství různých nálad, srovnaných pod společným praporem intenzivní melodiky. Zde spatřuji originální patent BRAINSTORM - výrazná melodika propojená se syrovým heavy metalem v ideálním poměru, takže ten „power metal“, obskurní a komerční škatulka, kterou vlastně nesnáším, je v jejich případě zařazení značně relativní. Výrazné, nosné melodie v refrénech, naprosto typické pro BRAINSTORM, nepůsobí lacině a samoúčelně, jak tomu kolikrát bývá ve snaze zapůsobit na první pokus. BRAINSTORM jsou úplně odlišný případ a úplně jiná výkonnostní kategorie, značka, na kterou je spoleh už bezmála čtvrtstoletí. Kapela je navíc ve skvělé formě - jak instrumentální, tak skladatelské. Nemám ani tendenci pitvat jej skladbu po skladbě, album skvěle drží pohromadě a vnímám jej předně jako celek, ze kterého se s přibývajícím časem, kdy rotuje v přehrávači, postupně vylupují jednotlivé skladby. Vedle nátlakových záležitostí nedělá BRAINSTORM pražádný problém zvolnit a uvolnit prostor vzdušnějším prvkům, klasickým heavy riffům a dát vyniknout silně návykovým melodiím, na „Wall Of Skulls“ ve výjimečně vyváženém poměru.

„Wall of Skulls“ navzdory své chytlavosti a zdravé hitovosti neztrácí kouzlo ani po více posleších, viděl bych to spíše tak, že všechny skladby bez výjimky získávají na působivosti až v momentě, kdy si náležitě „sednou“. Když říkám všechny, rozhodně nepřeháním. „Wall Of Skulls“ neztrácí švih ani v závěru, kdy už se tak nějak počítá s tím, že se v druhé půli alba sem tam nějaké ty vycpávky vyskytnou. To ovšem není případ „Wall Of Skulls“. Tahle deska směle kandiduje na vůbec nejlepší album BRAINSTORM, a pokud se budu držet přece jen více při zemi, tak zcela určitě jedno z nejlepších. BRAINSTORM jsou sice stále stejní, i kdyby čert na koze rajtoval. Horko těžko by to někomu mohlo vadit, když z nich pravidelně padají desky takové kvality, jako je tahle. Tohle jsou BRAINSTORM v luxusní formě!!!

brainstorm-web.net/

facebook.com/officialbrainstorm/