Recenze: AUTUMN TREE – Autumn Tree /2020/ Bug Valley Records

Jižní větry nezasáhly pouze Dánsko, nýbrž zanechaly stopu i v Německu. Řízný hard rock s otiskem amerického jihu – beru toto přirovnání v pořádným odstupem – má stále co říci a stále inspiruje značný počet mladých kapel. O VOLBEAT by to vydalo na sáhodlouhé pojednání, jelikož po počátečním opatrném obšlapování okolo jsem se jim posléze omotal kolem prstu. Řeč nebude o nich, ale o německých AUTUMN TREE, ti mají stejně blízko právě ke hvězdným Dánům, tak i k jižanským rockovým kapelám. Zachytil jsem i označení post-grunge, nu což, každý v tom slyšíme něco jiného a to rozhodně není tvrzení v neprospěch AUTUMN TREE. Znějí totiž silově, hutně, dynamicky a stylově ne zcela jednoznačně, jsou prostě zajímaví.

V případě AUTUMN TREE a stylově více nebo méně podobných kapel bych nehovořil o nějaké stylové vlně, AUTUMN TREE jsou natolik svébytní, že mě honem nenapadá bližší srovnání, komu by se výrazněji podobali. Znějí syrově, dalo by se říci obyčejně. Obyčejnost AUTUMN TREE se dá považovat za klíč k úspěchu – po podbízivé a prvoplánovité hitovosti nenajdete ani stopy, zato živelnosti a přirozené rockové energie má album více než dost. Nevědět předem, že jsou AUTUMN TREE z Německa, umístil bych je do některého z padesáti států Unie států amerických. Zní sice silně americky, je tu ale jedno velké „ale“. Valnou většinu amerických kapel tohoto střihu jsem nepobral, prostě nepřeskočila jiskra a vážně netuším, co bych v této chvíli vůbec psal. Ovšem to, z „Autumn Tree“ leze, mi adrenalin zdvihá spolehlivě, čím to?

Za první – AUTUMN TREE se nestaví do role rockových intelektuálů, jejich styl je sympaticky extrovertní, nestavějící se do žádné pózy a nedělá mi potíže jim rozumět,

Za druhé – klasická rocková stopa se táhne napříč celým albem jako pevný základ,

Za třetí – volná forma výrazu dává AUTUMN TREE dostatek prostoru pro zajímavé momenty a širokým obloukem se vyhýbá hře podle šablony.

„Autumn Tree“ mě zpočátku příliš nebralo, nějakou dobu jsem měl na patře starou známou pachuť americké post-grungeové scény, byť rozjezd tomu nenasvědčuje – „Deadman´s Hand“ zní téměř metalově s koňskou dávkou energie a zvukem silným jako vitamínový koncentrát. První dojem rychle vyšuměl a já měl ku své radosti po pachuti. „Autumn Tree“ je především šťavnatý rock´n´roll, i když s občasnými výlety do lehké alternativy v míře, která mi nezpůsobuje rozpačitý výraz v obličeji. Snad nejsilněji tyto vlivy vylézají na denní slunce v „Still Waiting“, kde AUTUMN TREE zní téměř jako CREED a party podobné. Nemůžu se zbavit neodbytnému pocitu, že jsem tuhle skladbu už někde slyšel, ovšem nemám potuchy, koho mi připomíná. Skladba má příjemnou, sametovou melodii, v takové podobě mi toto pojetí vůbec nevadí, a hlavně se na albu nevyskytuje tolik nahusto, pročež pro mě lepší varianta. Atmosféra amerického západu působí naprosto nenuceně, spontánní muzika hladí na patře jako dvanáctiletá whisky, poctivá rocková energie je tím nejpádnějším argumentem pro to zvednout pozadí a pořádně se vykřepčit. AUTUMN TREE jsou k tomu velmi kvalitní zvukovou kulisou!!!

autumntreeofficial.com/

facebook.com/autumntreeofficial/