Recenze: Arawn - Zrození (2018)

Recenze: Arawn - Zrození (2018)

Arawn – dle velšské mytologie král říše podsvětí a další pro mě zcela neznámé jméno a tudíž jsem zhola nic netušil, co mou titěrnost čeká v souvislosti s debutovým počinem „Zrození“. A zrodilo se toho přepkvapivě mnoho. Album to válcuje se silou švédské ocelárny. Ten melodický odér z alba vyvěrá naprosto jednoznačně, a je třeba zdůraznit hned na začátku, že se nejedná o druhořadou mutaci. ARAWN se na svém debutu prezentují jako hotová kapela, která ví, co hraje a kam směřuje. Jasný švédský melodický mustr kapele nijak výrazně nesvazuje ruce, kapela má dostatek vlastní invence na to, aby červík pochybnosti nad původností materiálu zašel hned, jak se vylíhne. Mnohdy lze nalézt mnoho tam, kde již se zdá, že je vše přebráno, vykopáno, sesbíráno a očesáno. ARAWN sice nejsou žádnými inovátory hledajícími nové obzory, ovšem jejich hudba má natolik šťavnatý a silový zátah, že dokáže chytnout poměrně brzy a jen tak brzy se nepustí. Od prvního taktu se album valí jak Afrikakorps pouští nekompromisně vpřed, zpočátku možná poněkud jednolitě. Ten pocit jedné skladby nasekané na deset kousků ale rychle vyprchá ve prospěch nápaditých a účelných riffů, propojených s textovou složkou, nápaditých přechodů rytmu a silového vokálu. Z toho relativního mála výrazových prostředků ARAWN vydobili prozatímní maximum, skladby fungují samy za sebe i maximálně jako jeden celek ARAWN umí pořádně přitlačit na pilu, až piliny lítají vzduchem, a v pravý čas se vytáhnou se zajímavým riffem, melodickou vyhrávkou, naprosto logicky a funkčně posazeným sólem, čímž posluchače drží ve střehu a očekávání dalších událostí.

Není věc snadné vypíchnout nejsilnější momenty alba, to funguje bezvadně jako semknutý celek po celých čtyřicet minut hracího času. Pánové zjevně nejsou žádnými metalovými adjunkty a do své prvotiny investovali natolik objemnou porci vlastního fortelu a energie, že silných momentů lze dosti zaznamenat od první do poslední skladby. „Zrození“ je navíc oděno do vymazleného zvukového hábitu, což je další významné plus. Kytara je hutná a řezavá zárověň, elegantně se proplétá mezi metalovým a až možná metalcorovým feelingem – já tam stejně nejvíce slyším ozvěnu vůkol jistého města Göteborg :). Melodické vyhrávky a promyšlená výstavba skladeb ve finále naprosto ztěžují subjektivní volbu hitovky v rámci celého alba. Hluchý nebo neřkuli vatovitý moment těžko pohledat. Pokud se k němu schyluje, následuje téměř vždy zajímavý moment v podobě rytmického zvratu, kytarové vyhrávky nebo výrazné melodie. Je znát a hlavně slyšet, že si pánové a albem dali tu práci a námahu, kterážto nenechá posluchače na pochybách a rovnou ho vtáhne doprostřed příběhu a na řešení nesmyslů není čas. Ačkoliv výrazové prostředky kapely nejsou třeskutě experimentální, případně novátorské, výsledek je naprosto přesvědčivý. „Zrození“ zní čerstvě, vzdušně, i když atmosféra alba je řádně hustá.

Rozhodně za mně velmi příjemné překvapení a doufám pevně, že nezůstane dlouho při jednom albu a přibude další zápis do diskografie.

facebook.com/Arawncz/
bandzone.cz/arawn