Recenze: ARAWN – Odkazy Doby /2020/ Slovak Metal Army

Informace před vydáním leccos napovídaly, že druhý zářez do pažby ARAWN nebude urologický čajíček, ovšem stará pravda praví, že není nad vlastní zkušenost. Co je nad slunce jasné, je nesporný fakt, že ARAWN pořádně kopli do vrtule. „Odkazy Doby“ je pekelně nasrané album! ARAWN udeřili s plnou silou, s veškerou intenzitou se chopili thrash metalové agrese a ukuli solidně ničivou zbraň pro boj zblízka. Tahle těžko pochopitelná doba z logiky věci s sebou nese adekvátní odezvu i v pozitivním smyslu – vzniká celá řada vynikajících metalových alb nejen v globálním měřítku, ale i v našich česko-slovenských končinách. Nečekal jsem od ARAWN žádný béčkový průměr, ale co se na mě valí, se téměř rovná účinku několika kol v kleci s mistrem světa těžké váhy.

Vypíchnout nejsilnější momenty alba není zrovna jednoduchý úkol. Devatero silných skladeb je velice vyrovnaných a byl bych hodně velký hnidopich a milovník detailních rozborů, neřku-li analýz, abych album rozebíral na šroubky. Touto deviací naštěstí netrpím, proto pouze zmíním své soukromé pecky mezi peckami. Úvodní „Z/N/P (Zařadit, nekecat, poslouchat!!!)“ jako surová smršť přetékající vztekem a revoltou, by mohla spolehlivě plnit roli výstižného soundtracku k současnému panoptiku, vůbec div, že ještě někomu nepadly zábrany v ovzduší plíživého mizení veškerých svobod ve prospěch novodobé totality a  bandy zmrdů (v našem případě i zmrdic). Následující „Mozkomor“ ještě více přikládá pod kotel, neskutečný nátěr, který nezůstane osamocen. O čem je „Jáchymov“ netřeba rozvádět. Rozběsněná metalová mašina věrně s potřebným citem pro atmosféru vystihuje peklo bolševických lágrů, opět strhující mazec, navíc zahalený do mrazivě ponuré nálady. Pokud bych měl opravdu vypíchnout jednu skladbu, byla by to tahle – strhující vál „Pohan“. Skladba se sice poněkud vymyká rozběsněnému charakteru většiny položek na albu, ale je natolik podmanivá svou vnitřní magií, že jí lze těžko odolat, kombinace šťavnatých riffů, silné melodie a strhující energie vyšla excelentně. Závěrečná „Devět Křížů“ zpracovává (moje dedukce, schválně jestli jsem se trefil) reálný základ děsuplné události nedaleko současné „Dé jedničky ve směru na Brno, nálada skladby se tomu solidním způsobem blíží. Atmosféra skladby má sílu vtáhnout posluchače doprostřed hrůzného příběhu, kdy jedincům s bujnější fantazií nebude činit potíže si sled událostí promítnout v hlavě jako krvavý biják.

ARAWN patrně z valné zčásti zapomněli na pomalé kvalty, „Odkazy Doby“ je povětšinou vysokorychlostí kolekce hořlavého materiálu první třídy, který sviští jako Ferrari v cílové rovince na Monze. Přehledný styl ARAWN bych ale prosil nepovažovat za primitivní, skladby mají velice důmyslnou a promyšlenou výstavbu s důrazem na cílenou agresi a maximální účinnost, které má kapela pevně v rukou. Nezapomíná se ani na melodické vyhrávky, přidávající skladbám na pestrosti a zajímavosti. Melodika není samoúčelná a vždy do konkrétního momentu skvěle zapadá, není vůbec od věci na chvíli ubrat páru, aby se posléze opět mohlo zavelet k útoku na bodáky. Na výpady do okolního metalového světa se, jak tomu bylo u předchozího alba „Zrození“, nezapomíná. Moderních ozvěn se „Odkazy Doby“ nebojí, stejně tak použití groove prvků a přesahu do melodického death metalu. Zásadní rozdíl je v lehkosti spojení všech elementů do jednoho organického celku, ARAWN ušli s novým albem řádný kus cesty, jsou z nich nebezpečnější a sebevědomější prevíti, kteří neklepou nesměle na dveře, ale rovnou je vyhazují do luftu.

bandzone.cz/arawn

facebook.com/Arawnofficialcz