Recenze: AMORPHIA - Lethal Dose /2022/ Awakening Records

Klepec jako sviňa! Touto větou začínám a mohl bych rovnou i skončit, je v ní obsaženo vše, co plně charakterizuje třetí desku indických thrash metalových pravověrců AMORPHIA. Žádná současná produkce, žádné riffové záseky ani melodika v refrénech, jen a pouze nekompromisní thrash metalová rubanice bez použití krášlících prostředků. Takže „horns up“ a jedeme z kopce!

AMORPHIA by jistě byli schopni během osmdesátek a na ještě začátku deváté dekády udělat na scéně pořádný průvan. O třicet let později jsou ovšem důkazem toho, jak trvanlivý thrash metal je a že nástupnická generace sakra dobře pochopila o co kráčí. Není zas tak podstatné, že AMORPHIA zní jako sloučenina SLAYER, SODOM a KREATOR, vychytané to totiž mají více než dobře.

„Lethal Dose“ čerpá ze syrové a přímočaré podoby thrash metalu, čímž je řečeno vše podstatné - razantní půlhodinová nakládačka ve vysokých otáčkách, AMORPHIA má těžce na háku současné poměry a hrne svůj thrash metal pěkně postaru, jak jsme byli zvyklí za našich jinošských let. Pokud ovšem úplně zapomenu na doslova zažranou stylovost bez ohledu na třicetiletý posun scény, má „Lethal Dose“ nepochybné kouzlo a autentickou atmosféru, AMORPHIA jsou prostě uvěřitelná kapela. Letitost stylu nehraje žádnou podstatnou roli, „Lethal Dose“ osahuje vše zásadní a nepostradatelné pro nekompromisní thrash mazec a že a albu není nic navíc, není jeho věcí. AMORPHIA se usadili v části žánrového spektra, ve které se cítí nejlépe a avantgardu s klidným svědomím přenechali jiným. „Lethal Dose“ mi ale nepřijde jako dýchavičná verze dobového pojetí thrash metalu, má strhující energii a zní pořádně nasraně. Zvuk by mohl být více průrazný, na druhou stranu zase poměrně slušně řeže a nese řekněme takovou „umazanou“ patinu, která mu rozhodně sedne a je v souladu s hrubou a neučesanou tváří desky jako celku. Tento typ desek se horko těžko obejde bez tahouna v podobě razantní rytmiky, v tomto ohledu jsou AMORPHIA zcela v pořádku, bicí ženou skladby nemilosrdně kupředu a dodávají jim vydatnou porci energie navíc bez výraznějších technických prostocviků. Důraz a přesnost rytmiky je naprosto dostačující a ideálně zapadá do celku.

„Lethal Dose“ se prožene hlavou jako splašené stádo slonů a může budit dojem chaotické hlukové koule, je to ale jen prvotní dojem. Tuhle relativní nectnost mají téměř všechna hrubá thrash metalová alba a řešením je v zásadě jen jedno - ber nebo nech být. Skalní mají jasno a posluchači mimo žánr tak jako tak chápat nebudou, co nás na tom tak bere. „Lethal Dose“ určitě není hyper dokonalé album, ale kdo tady mluví o dokonalosti. Dokonalost smrdí nudou a tou v tomhle případě určitě trpět nebudu.

facebook.com/Amorphiathrash/

instagram.com/amorphia_thrash/