Recenze: ABBATH - Dread Reaver /2022/ Season Of Mist

Abbath do třetice…koho namlsala předchozí dvě alba druhdy jedné ze dvou ústředních postav IMMORTAL, ten prostě nemůže být zklamán - dostane opět vše, co od této výrazné persóny očekávat lze a navíc opět ve velice solidním balení. Co se mi ale příliš nepozdávalo, je pojetí obalu, to jsem prostě nepochopil a záměr tvůrce mi drobet unikal nebo přesněji řečeno nekápl mi do noty. To ovšem neplatí pro obsah alba, tam je vše v naprostém pořádku. Jako bych tam v pozadí osobitého Abbathova rukopisu slyšel mrazivý a mocný odkaz na mistra Quorthona - kdyby tohle byl pouze jediný důvod, proč se u tohoto alba zastavit a nechat se jím pohltit, tak to úplně stačí na vtažení posluchače doprostřed nelítostné vřavy.

Abbathův rukopis a jeho svébytnou kytarovou práci mám rád, proto nečekejte žádný subjektivní rozbor „Dread Reaver“, na druhou stranu se vynasnažím neujet na přívalu veselých hormonů a vyhnout se extatickým výkřikům a velkohubým prohlášením, takže především na pohodu a klídek… „Dread Reaver“ se s odkazem black metalu osmdesátých let vypořádává stoprocentně uvěřitelným způsobem, cítím ho tam prakticky neustále. Společně se zabijáckým riffostrojem, známým z pozdějších alb IMMORTAL počínaje „Damned In Black“, se jedná o strhující kombinaci. Mohutný prostorový zvuk už výsledný dojem jen umocňuje a zesiluje. Ve srovnání s předchozím „Outstrider“ převládá autentická atmosféra konce osmdesátek, oděná do moderního zvuku…no…moderního, tohle slovo je kapánek ošidné. Zvuk „Dread Reaver“ netrpí tou nešťastnou plastovou nemocí, spíše „pouze“ zní současně, což je rozhodně rozdíl větší než malý.

S první kytarovou vichřicí v „Acid Haze“ není o čem přemítat - je jasné, u čích dveří jsem zazvonil a co mě čeká. Rytmický cval ne nepodobný počátkům IMMORTAL, drtivé riffy a skvělé sólové výpady se přelévají do následující „Scarred Core“. Rockový feeling je jasně slyšet, s temnou atmosférou dokáže udělat neskutečné věci, i když mi to hlava zpočátku odmítala pobrat. To je ještě voda se šťávou v porovnání s „Dream Cull“, ta se do klasiky opírá mnohem výrazněji a zní to více než dobře, s přibývajícím počtem poslechů pak dostává potřebný tah, který jsem ze začátku tolik nevnímal. „Myrmidon“ - tý vole co to je? Jak to tele s otevřenou hubou zírám na tu sílu, zde na těch emocích přece jen jednou a naposled ulítnu, tohle je taková síla přeukrutná, že prostě nelze jinak. To jsem ještě netušil, že skladba zanedlouho vybuchne v úchvatnou rychlou pasáž ve stylu starých BATHORY (skvěle zasazenou do Abbathova originálního rukopisu), čímž jsem utržil takový sekec, že jsem skladbu několikrát vracel na start a nechal se zlískat znovu. Bouře „The Deep Unbound“ snad nejvýrazněji odkazuje na Abbathovu starší tvorbu, jako příklad mě napadá „Sons Of Northern Darkness“ jako takový typický příměr a majstrštyk zároveň. „Septentrion“ se vrací ke klasickým vlivům, ústřední heavy riff míří přímo ke kořenům, sahajícím až k BLACK SABBATH. V Abbathově stylu však klasika dostává výrazně temný odstín, zrychlení v závěru dává jasně na srozuměnou, po jakých kolejích se stále sviští.  Kultovní Metallikovská „Trapped Under Ice“ stojí tak trochu ve stínu megahitů z „Ride The Lightning“, nicméně kvalitou je plně srovnatelná a Abbath po ní jistě nesáhl jen tak náhodou, cover se vyvedl parádně. Tak co tam ještě máme? Vyklusávat se v závěru určitě nebude - „Book Of Breath“ se nikam nežene, valí se ve střením tempu se sveřepou odhodlaností zhasnout celý svět a uvrhnout jej do náruče temnoty. Silné okamžiky se závěru alba nevyhýbají, „Book Of Breath“ naopak považuji za jeden z vrcholů desky. Titulní „Dread Reaver“, postavená na parádním riffu a hozená více do melodiky, šikovně připomíná staré dobré časy. Silná dobová atmosféra silně evokuje genialitu páně Quorthona, přesně zapadající do pravidel hry podle Abbatha. Střelný prach se nevystřílel na začátku, je to dost až do samotného konce, rovnoměrné nadávkování silných momentů napříč celým albem udržuje posluchače v příjemném napětí, co ještě přijde. Napotřetí je stále co poslouchat a počítám, že vydržím poslouchat ještě hodně dlouho!!!

facebook.com/abbathband

instagram.com/abbath_official/