Recenze: 4MAG NITROUS - Electric Conception /2022/ SODEH Records

„Electric Conception“ kapela vypustila mezi fanoušky na vlastní náklady již v loňském roce, nicméně letos se alba ujali SODEH Records, kteří obstarali jeho další šíření. 4MAG NITROUS si masivnější distribuci aktuální desky zcela určitě zaslouží, jsou živelní, uvěřitelně neotesaní a především dobří. Proti stoprocentní objektivitě jasně hovoří má slabost pro těžké masivní riffy a hutný sound, a tohoto servírují 4MAG NITROUS měrou značnou, ba i vrchovatou. Takže vítejte u další stoprocentně neobjektivní Medyedově recenze!

Prapůvod stylu 4MAG NITROUS bych hledal až na počátku sedmdesátých let, kdy spatřil světlo světa debut BLACK SABBATH, přidejmež k tomu kopu syrovosti devadesátkového grunge ve stylu starých dobrých SOUNDGARDEN a zasypmež to věrtelem doom metalu staré školy, případně stoner rockem a dokořeňme syrovým rockem. Že se to během vaření na mírném ohni nesrazilo? Vězte že ne, nejen že se to nesrazilo, ono to i výborně chutná. 4MAG NITROUS jsou jako parní válec v plném zátahu, nejsou špičkou v rychlosti, ale v síle kroutícího momentu od nízkých otáček. Ve výsledku 4MAG NITROUS nemají až tak daleko k BLACK LABEL SOCIETY, přitom jsou naprosto jiní. Protimluv? Možná…4MAG NITROUS se totiž k výslednému výrazu dopracovávají odlišnou cestou za použití pestřejších stylových inspirací. To na druhou stranu může způsobit docela zmatek a nesourodost skladeb, ovšem 4MAG NITROUS se daří vyhnout zbytečnému tříštění sil, „Electric Conception“ naopak působí velmi kompaktně.

4MAG NITROUS, upřímně řečeno, nejsou žádnými inovátory, s přehledem se vejdou mezi mantinely stoner rockové scény, z níž příliš nevyčnívají. Ovšem, a to bych zdůraznil, díky mnoha drobnostem, které skladby výrazně oživují a chytrým spojením několika výrazových poloh působí velmi přirozeně a zajímavě. Na albu prakticky nejsou dvě skladby, které by si byly příliš podobné a každá z nich si žije vlastním životem, vzájemně tvoří celek hodný pozornosti, protože tady si s jedním poslechem k odpolední kávě určitě nevystačíte. „Electric Conception“ není albem na první dobrou, i když se tak možná tváří - jako obyčejné rockové album, které neurazí a nemá nějaké zvláštní ambice. Je to pochvaly hodná skromnost, 4MAG NITROUS sloužící ke cti. Po vícerém poslechu mám totiž před sebou zcela jiné album než to, které jsem slyšel poprvé - pestřejší a obsahově hlubší. To, co se jevilo jako hrubá výplň a nahrubo přes sebe naskládané riffy, dává najednou jasný smysl a účel, byť takto syrový styl může mnohým posluchačům, navyklým na přístupnější výraz, působit značné problémy s orientací.

Nejsem z těch, kteří by na tomto stylu ujížděli denně, i když mám toto pojetí velmi rád. Musím mít na „sabbathovský“, respektive stoner styl tu správnou náladu a rozpoložení, aby působil s plnou silou, přestože „Electric Conception“ není úplně stoner album a osahuje řadu stylových úkroků stranou. Že se zrovna tento můj stav mysli propojil se 4MAG NITROUS, je v podstatě dílo náhody. Ale děkuji za tu náhodu, protože „Electric Conception“ je natolik povedené album, že u něj ještě nějaký ten čas zůstanu.

4magnitrous.com/

facebook.com/4MAGnitrous/

instagram.com/4magnitrous/