O JIŘÍM VALTEROVI – Díl čtvrtý:  KTERAK BIG BOSS OVLIVNIL (NEJEN) HUDEBNÍ TERMINOLOGII 90. LET

O JIŘÍM VALTEROVI – Díl čtvrtý: KTERAK BIG BOSS OVLIVNIL (NEJEN) HUDEBNÍ TERMINOLOGII 90. LET

Diktát démonů? Satan = židle? Nové hudební termíny jako „budži“ a „furtstejňovky“?

Zatímco v třetím dílu, za účasti Petra Jandy, jsme se zabývali skutečnostmi, jež si mohou pamatovat všichni lidé vlastně na celém světě (prostřednictvím YT), dnes dáme opět prostor vzpomínkám mimo jiné čistě regionálním.  A uděláme to tak trochu napřeskáčku.

Diktát démonů

Diktát démonů je slavný Big Bossův výrok už nevím z kterého rozhovoru (vlastně již vím – viz odkaz níže), kdy se vyjadřoval ke svému způsobu skládání textů na desky Root. Padla tehdy věta, že je schopen složit všechny texty na desku během jedné jediné noci. Jak je to možné? „Diktují mi to moji démoni“, pronesl tehdy Big Boss.

https://brnensky.denik.cz/serialy/bigboss-kdo-je-uspesny-je-satanista20080428.html

Satan = židle?

Pakliže jste verbálně vstřebali odkaz na článek hore, zaznamenali jste i hyperbolický slogan že „satan = židle“. Pokud se ovšem nepletu, tak tento slavný výrok zazněl poprvé oficiálně v 15. čísle časopisu Rock & Pop z roku 1990 (23. 11. 1990, 4,70 Kčs). Na titulní straně byla sice tehdy slavná přeslavná Sinéad Oʼ Connor, ale uprostřed vydání se nacházel 3-stránkový rozhovor právě s Jurou, který tehdy působil doslova jako „ZJEVENÍ“ (a to ještě před vydáním takto se nazývající debutové desky).

Na „otázku“ Josefa Vlčka „Z tvého výkladu vyplývá, že Satan je nehmotný objekt.“ tehdá Big Boss odpověděl tohle: „Pochopitelně že hmotně neexistuje. Je to duchovní objekt a nic víc. Mohlo by se to jmenovat úplně jinak. Kdyby se tomu říkalo židle, tak by to byla židle. Říká se tomu prostě Satan.“ …

Budži

Co to je „budži?“ No já jsem to vlastně popsal už v rámci jednoho reportu z koncertu Root, takže teď stačí, abych to jenom ocitoval (čili vykradl sám sebe):

Nebylo ani zdaleka dvanáct, když se rozehrál, rozehřměl a rozdováděl Hřbitov.

Tů du du du, hajtka virbl, budži jak prase. Mimochodem, víte, kdo je autorem slavného brněnského pojmu „budži“? No přece nikdo jiný než právě Velký Šéf. Kdysi jsme s ním dělali rozhovor pro California Gold Pages, kluci to zmínili, a Big Boss byl potěšen, že se ten termín ujal. Tož tak - prostě budži. A proč budži? No protože ten základní hřbitovní rytmus přece tak zní. B – dž – B – dž...  

Je to přesně ono – kopák (+hajtka) vs. virbl v rychlém rytmu, přesně to je ono bubenické budži. Mimochodem, když se teda bavíme o tomhle bubenickým řemesle, tak v příštím dílu si třeba povíme, proč Big Boss přestal hrát na bicí (a že mu v tom překážela jedna noha ha ha). Ale teď ještě prosím poslední dějinný termín…

„Furtstejňovky“

Tenhle termín totiž pochází rovněž z Big Bossovy huby, když komentoval kapely, který hrály furt stejně, prostě furt stejně znějící písničky. No a od základu „furt stejně“ ve spojení s kontextem „písničky“ se zrodil originální hudební neologismus „furtstejňovky“.

Big Bossova kapela tohle vždycky hudebně popírala, protože každá její deska byla trochu jiná, takže „furtstejňovky“ u těchto „kořenů“ fakt nehrozily… Což je myslím přinejmenším z aspektu invence moc dobře – i když, na druhou stranu, co byste říkali na název skladby „Furtstejňovka pro Satana“? :-)   

Tady Dědek.

Úvodní foto: reportermagazin.cz/

V příštích dílech: Něco z výběru jako Proč Big Boss přestal hrát na bicí, Big Boss a VIDEOBOSS, Big Boss a jeho IUPITER atd atd.

P.S.: A jelikož BigBossa všichni znáte, připojujeme a přepojujeme pro zajímavost na jednu interesantní předělávku:

Komentáře

Můžete použít následující HTML tagy a atributy:
<a href="" title=""> <blockquote cite=""> <code> <b> <i> <u>