Recenze CD Rimortis Vesmírem plout od Medyeda

rimortisve.jpgMelodický speed (power a řada dalších přízvisek) metal prožívá období poměrně velké popularity a není proto divu, že velká jména tohoto stylu jako STRATOVARIUS, SONATA ARCTICA, EDGUY (starší tvorba, kdy Tobiase speed ještě bavil) a jejich sestřička AVANTASIA a další našla odezvu i v české kotlině. Není zcela od věci poznamenat pár slov o mém vztahu k tomuto stylu, který nebyl nijak horoucí, což platilo dvojnásob o tuzemské scéně. Ovšem stačilo si několikrát a pozorně vyposlechnout pár desek a můj přístup se pozvolna začal měnit a já přišel rychlosti a melodii na chuť. Jenom aby bylo jasno hned od začátku, odděloval bych ve svém případě novodobou vlnu melodického metalu od té v zásadě první v čele s HELLOWEEN, starší tvorbu BLIND GUARDIAN, starší alba CHROMING ROSE, GAMMA RAY a IRON SAVIOR  a dalších od té relativně mladší vlny, už jen proto, že v mých uších to zní poněkud jinak a proto bych zde postavil pomyslnou hranici, třeba jen pro sebe. RIMORTIS patří mezi poměrně zvučná jména domácí scény a svoji reputaci potvrzují kvalitou obsahu tohoto (v pořadí již čtvrtého) kotoučku, který je mým prvním setkáním s touto středočeskou partou. RIMORTIS naštěstí pracují se žánrovými klišé s patřičným nadhledem a dokáží z klasických a mnohokrát slyšených ingrediencí (tyto tu jsou od dob helloweenských „Zdí Jericha“ a „Keeperů“) vytavit kvalitativně velice slušnou porci originálních melodií, které mají sklon k uvíznutí v hlavě a neomrzet. S angličtinou si RIMORTIS hlavu nelámou, texty jsou kompletně v jazyce českém a na úrovni, za kterou se kapela v žádném případě stydět nemusí. Fakt, že hlavním textařem je baskytarista Vašek Mrzena a kapela neoslovila externího textaře, zaslouží uznání a body navíc. Struktura skladeb nechává zčásti vzpomenout na finské STRATOVARIUS, a to zvláště u střednětempých skladeb, avšak podezírat RIMORTIS  z opičení se po slavnějších kolezích je silně přitažené za vlasy. V době, kdy v rockové potažmo metalové muzice bylo vše zásadní již vymyšleno, je téměř nemožné být stopro originální a decentní inspiraci ostatními spřízněnými kapelami bych nebral jako smrtelný hřích. RIMORTIS své řemeslo ovládají velmi dobře a za dobu své existence si vypracovali svůj již poměrně typický rukopis, který kromě výše uvedeného mnohonárodnostního uskupení vzdáleně připomíná švédské ReinXeed, se kterými může soupeřit více, než směle a na body zvítězit. Album obsahuje řadu dnes již koncertně prověřených pecek, jako jsou úvodní „Zvony fantazie“, „Černý kůň“a „Buď vůle Tvá“ a především „Rimortis II“, jejichž potenciál jsem měl poněkolikrát možnost prověřit osobně. V rámci žánru tuzemská špička společně se SYMPHONITY a SALAMANDROU. Pro mě RIMORTIS rules !!!