Recenze: Akephalos – Headless Demon Angel (2017)

Tahle kapela z Kentucky (no...kapela, jedná se spíše o jednočlenný projekt maníka zvaného Brandon Boling, který krom všech nástrojů krom basy se ujal i produkce tohoto výživného debutu, který spatřil světlo světa pod hlavičkou Immortal Souls Production) má tradici řemesla smrti řádně zmáklou, odér márnice z druhé poloviny osmdesátých let je takřka hmatatelný, MORBID ANGEL zanechali v historii death metalu neotřesitelnou a nesmazatelnou stopu a že se nestanou vzorem a zdrojem inspirace pro generace příští, by si myslel tak akorát retard bez základních znalostí. AKEPHALOS budiž tímto příkladem inspirace, přičemž vydat se touto cestou je věc nesnadná, ne-li vůbec nelehká a riskantní, kdy riskujete utonutí v bažinách, ve kterých končí všechny tuctové napodobeniny a neplatné pokusy. Zde se ale s pomníčkem se jménem AKEPHALOS nepotkáme. Zde se vydařilo téměř na chlup vše, co se vydařit mohlo. Songy mají onu potřebnou atmosféru smrti a zmaru, až by jeden měl pocit, že zubatá právě zvoní u dveří a jde si pro křečka. AKEPHALOS nemají problém pořádně zatopit pod kotlem a vyprodukovat příslušnou tonáž masokostní moučky, stejně jako s přehledem tonout v pomalých pasážích. Exhumace úsvitu brutality a jejího snoubení se s technikou dopadla na úrovni, že by se takto blýskl i ústřední patolog. Žádný přeprodukovaný studiově sterilní plast, ale pořádný zkorodovaný death metal amerického střihu, který má co sdělit bez ohledu na pádící časomíru a nesporný fakt, že toto mrtvolné řemeslo již dávno není hitem sezóny (což nás ani na okamžik netrápí). Zvuk se může zdát málo hutný, skladby sem tam více rozvláčné. S tímhle pocitem jsem na chvíli sváděl vnitřní boj, dokud mně album postupně nezačalo motat kolem a prstu a tahat na vařené nudli s pocitem, že sám začínám práchnivět a vysychat.

„Headless Demon Angel“ může být tím práchnivým artefaktem a připomínkou dávných časů, i to by s přehledem stačilo, abych z toho místy zápasil s pevností svěrače. Naprostá ignorace „trendů“ spolu se silnou atmosférou, instrumentální úrovní a přiměřenou dávkou technické hry dělá z tohoto alba velezajímavou a vzrušující záležitost, která ovšem nezabírá na první dobrou. V tomhle případě můžete tuhle zastávku na cestě smrti lehce minout, nebo neprávem strčit do pytle se zbytky po amputaci průměrných kusů. Přitom „Headless Demon Angel“ není ani náhodou průměrnou nahrávkou – navenek se tak může chvíli tvářit, s cílem zklidnit oběť, než ji naráz sežere i s kšandama a kloboukem. Máte-li už poněkud přejedené přespříliš dokonalé současné produkce, které si už myslím trochu zabíjejí hudbu jako takovou, tady tečou mrtvolné emoce po zdi, a může za to nakonec jeden člověk, který toto všechno vlastně spáchal k naší nemalé radosti - Brandon Boling.

Od „Headless Demon Angel“ jsem toho zpočátku nečekal mnoho, docela jsem se i lehce nudil. Nakonec nelituji, že jsem vydržel a album si pustil potřetí a pak ještě jednou. Ze zdánlivě nenápadné nahrávky se vyklubala bestie, která umí slušně kousat. AKEPHALOS rozhodně stojí za pozornost a za to věnovat jim trochu toho času, když už nic jiného, bezpečným způsobem umožní posluchači vyzkoušet si, jak to vypadá, když čucháte kytky zespodu :))).