Recenze EP Zylwaru ...od nás pro vás...

ObrazekRok vydání: 2008
Edice: EP (miniCD)

Vrcholy CD: všechny čtyři skladby (nejvyšší vrcholek je podle mne Přes řeku)
Propadáky CD: nejsou
Zajímavosti CD: didgeridoové intro

Hodnocení CD: 100 %

Kdo čte důkladně náš web, ví, že blažovickou skupinu Zylwar jsem si sám pro sebe objevil na JerychoRock 08, čili v rámci "kreysonovského" minifestu v Jiříkovicích koncem srpna tohoto roku. Je jenom mou vlastní blbostí, že již loni na tomtéž místě jsem po Kernech nezůstal déle, kdy Zylwar taktéž hrál, ale mám polehčující okolnost, že jsem z určitých objektivních důvodů relativně pospíchal domů.

Mám vždycky velkou radost, když se mi podaří natrefit na kapelu, která se nejenže liší od těch ostatních, ale která se liší tím, že dokáže dělat opravdu kvalitní muziku, že dokáže PSÁT HUDBU. Pak už je mi celkem jedno, co je to přesně za žánr.

A to se mi podařilo teď se Zylwarem. Jak se mi band líbil na koncertě, si můžete přečíst na jiném místě našeho webu, nyní blíže ke kotoučku.

Jejich čtyřpísňové CD, přinášející řezavý tvrdý rock s neobyčejnou, těžko popsatelnou atmosférou, vlastně nemá slabé místo. Třebaže naprosto oprávněně se každému může líbit nejvíc jiná píseň, všechny jsou hudebně skvělé, ať už Plavu, Stůj, Přes řeku nebo Jen tak si snít. Lyrické statě se střídají s poctivě hutnými kytarovými riffy, všechno perfektně, krásně dynamicky zaranžované. Každé sáhnutí do strun, každý úder bicích, každý tón kytary či zpěvu má svoje místo, ale pozor, není to překombinovaná muzika, právě naopak - má díky tomu všemu přesně tu „úspornou“ náladu, která je potřeba a která zkrátka baví.

Kapela působí velmi kompaktně, a těžko proto někoho vyzdvihovat. Je ovšem faktem, že tu na první pohled nejmarkantnější tvář Zylwaru vytváří samozřejmě charakteristický, lehce lkavý zpěv Pavla Nohela, a nápaditě proměnlivá, neuvěřitelně napínavá kytara Vladimíra Krčka. Tak atmosférická a přitom tvrdá kytara se skutečně slyší málokdy, tak citlivých kytarových hráčů u nás moc není (z legend, byť stylově částečně odlišných, mne - dokonce s místopisnou spojitostí - napadá např. Tony Vodička z Kernu. Že by genius loci?).

Postupnými poslechy však poznáváte, že i Kuba Frank (basa) a Rosťa Luža (bicí) tvoří naprosto nezaměnitelnou součást Zylwaru, ale je jaksi údělem basy a bicích, že pokud nechtějí přímo exhibovat, začnete je oceňovat zpravidla teprve později.

S náladovou, ale přitom říznou muzikou nádherně korespondují výborné pocitové texty. I když by někdo mohl vyčítat, že občas probleskne fráze ("krůpěj potu stíráš"), tak Zylwar zřejmě moc dobře ví, že fráze jsou frázemi proto, že jsou nejpoužívanější, a nejpoužívanější jsou proto, že jsou prostě nejvýstižnější. Navíc u Zylwaru zcela jednoznačně převažují obraty skutečně fascinující (v patřičných kontextech např. "bez studu se tu svlíkám, podivná romantika", "na druhý břeh zírám, zmírám" nebo "z posledních sil kráčím, dýchám, kráčím, dýchám"), a někdy je to tak říkajíc hezky napůl ("vrásky zdobí tváře").

Celkový zážitek podporuje výborný zvuk studia Šopa v Lipově a mistra zvuku Stanislava Valáška. Co se týče obalu, je sice jednoduchý dvoulistý, ale texty nechybí a navíc jsou vtipně řazeny pozpátku.
Po delší době nemůžu jinak než opět za sto bodů. Jediná škoda je, že skupina nemohla natočit šest songů, jak měla původně v úmyslu.

"Hvězdy se třpytí, snad i ta hvězda má"? Zylware, můžeš být klidný. Tvoje hvězda se třpytí velmi jasně, a jestli vydržíš, tak poletíš výš. A už to nebude jen na křídlech snění.