Dvoj-recenze prvních dvou alb Titaniku Metal Celebration a Ábel

Vrcholy LP:
(kromě oněch ostatních) skladby Ďábelská mumie, Figurína, Démon, Bludný kruh, Simulant, Metalový svátek, Tchýně, Stále tě chci, Kazatel svědomí, Stroje na maso, Viva musica
Propádky LP: žádné
Zajímavosti LP: Metal Celebration vyšel ještě před revolucí / obě desky vydal brněnské kapele slovenský Opus

Hodnocení LP:
 100 % + 100 %

Ha, slovenské vydavatelství Opus, jemuž totalita neuzmula potřebný manažerský čich a takřka kapitalistickou pružnost, dokázal ještě před sametovou revolucí (a rovněž po ní) přivést do gramofonových loděnických černých drážek brněnský metalový skvost (pro ty, co nemůžou pamatovat, Gramofonové závody Loděnice byla lisovna Obrazekvinylových desek). Jak příznačné, že právě z Loděnic vyplul s celkovým nákladem obou LP skoro 200 000 kusů tenhle podařený Titanic!

Obě desky řada věcí spojuje a řada je odlišuje. Pojďme si v magickém objetí výročních devítek 1989 - 2009, čili po dvaceti letech, říci alespoň několik z oněch faktorů, které z těchto výlisků učinily nezapomenutelné pikantní sousto čs. metalového fanouška. A že si třeba já osobně do toho uleželého a stále jako by zrajícího zázraku kousnu s pořádnou chutí i nyní...

Ani jedna deska nemá český název, ale zpívá se na nich pouze česky. Na obalu Metal Celebration byly v závorkách anglické názvy, takže např. píseň Železná panna zněla v překladu pochopitelně Iron Maiden, což mi připomíná tehdejší výrok jednoho mého v tu dobu dost cynického známého, který když jsem mu debutové LP Titaniku pouštěl, shovívavě prohlásil, že Ajroni to sice nejsou, ale jde to :-).

Metal Celebration je unikátní tím, že existují dvě verze obalu - jedna tuzemská a druhá exportní, která se ovšem po revoluci dostala i do Čech. Tu známější, s výrazným oranžovým logem kapely na pozadí simulujícím vesmírnou temnotu, doplňuje zelená verze s logem bělavým a s monstrózním drakem, který je na té černo-oranžové" pouze malinkatý a navíc jenom vzadu. Oproti tomu Ábel má variantu jenom jednu, sice s drakem i pro tuzemsko již výrazně objemnějším, ale titulní motiv i logo jsou ztvárněny kvalitativně jaksi o třídu níž, jako by to bylo spíše demo než oficiální LP. Tak, a snad se dostanu i k hudbě samotné...

Skvělý řízný, ale přitom krásně melodický heavy metal, přecházející častokrát do speedu, s občasnými náznaky thrashe, to byl Titanic. Zvládal bravurně hutné pochodovky (Ďábelská mumie, Kazatel svědomí) stejně jako poctivé sypačky (Metalový svátek, skoro thrashová Tchýně, instrumentálka Allegro) či úžasné balady (Figurína, Stále tě chci). Měl výhodu, že se netvářil pořád jenom "škaredě" a vážně, ale dokázal svoji tvorbu "kabátovsky" odlehčit: z tématického i hudebního hlediska odvázané pecky jako kultovní Simulant ("a tak se léčím sám / plzeňský lék užívám"), Tchýně ("kdejakej debil má ze mě smích / z hospody někdo tchýni zas šplích / že nenosím prachy a chlastám jen rum / že ožralcům platím řve na celej dům") nebo Stroje na maso ("ať jdem, kam jdem / bláznům se nevyhnem" ... "možný všechno je / souložit vestoje / až jednou přístroje / stroje na maso spustí"). Dokázal i skvěle vybočit až šokovat, viz např. inspirace chrámovými zpěvy postavenými na jednom tónu ve slokách biblicky motivovaného Ábela nebo nádherná "vážná", zpola varhanní Viva Musica, u níž se snad ani nedá uvěřit, že není od některého světového mistra. Vlastně je, vždyť Titanic takovým mistrem byl...

A ty nejvrcholnější konkrétní momenty obou alb? Řeknu Vám ty svoje, protože každý může tuto otázku svým hudebním srdcem zodpovědět trochu jinak. Takový ten nepopsatelný pocit, že mne znějící muzika roztrhne, mám např. při nástupu kytarových kil v ploužáku Stále tě chci (to je fakt frajerská exploze, prostě fantastická!), stejně tak při podobném nášupu uvnitř skladby Viva Musica, při úvodním nářezu alba Ábel prostřednictvím pecky Tchýně, v melancholickém vybrnkávacím nástupu Figuríny, v semílajícím rytmu Démona, při neskutečně geniálním vstupním riffu Kazatele svědomí, v majestátním vířivém úvodu Hnusné smůly, stejně tak mne dostává svíravě melodický Obrazekrefrén Metalového svátku, šlapavě pulsující Bludný kruh, anebo...anebo anebo anebo. Nejsou nakonec ty momenty skvělé úplně všechny? Asi na tom něco bude!
Takže jak vidno, mimořádné hudební nápady obě desky spojují, stejně jako výborný zvuk. A čím se desky pro změnu zase liší?

Určitě sestavou, kdy na Ábelovi nahradil Mirka Horňáka Georgi Džoro Enčev. "Zbytek" však zůstal tentýž, totiž zpěv a kytara Zdeněk Černý, basa Milan Hanák a bubny Slávek Fric. Zpěv Zdeňka Černého je neopakovatelný; nebyl sice vokalistou s výraznou silou hlasu, ale jeho zabarvení je nezapomenutelné, a chvílemi se mu hlas třepe jak v opeře. Stejně tak instrumentální výkony jeho kolegů zaslouží pozornost a uznání: jak Mirek Horňák, tak Džoro hrají báječně, basáka Hanáka sice slyším poněkud méně, ale to není jeho vina, a že byl Standa Fric majestátní bicman, to dokazuje každým svým úderem či sešlapem.

Také - abych nastolené téma poněkud odlehčil - se obě desky lišily cenou, Metal Celebration stál 44 Kčs, Ábel už 50. Rovněž prodejnost obou LP se různila - debut slavil úspěch 120 000 kusů, jeho následovník polovinu.

Zejména Metal Celebration ve své době vynikal nejen prodejně - v hlasování posluchačů rockového rozhlasového pořadu Posloucháte Větrník se za ročník 1989 umístil v kategorii Deska roku na prvním místě.

U oficiálních kritiků sice Titanic neměl příliš na růžích ustláno, ale to neměla v tu dobu skoro žádná tuzemská metalová kapela. Tzv. "čeští kritičtí odborníci" totiž tehdy trpěli oním nesmyslným pocitem, že - ač většinou sami muzikálně nečinní - mají za povinnostObrazek ukazovat hudebníkům tu správnou cestu, kterou muzikanti sami bohužel nevidí, a veskrze byli ve svých hodnoceních dost trapní.

To ale není případ následujícího recenzenta, jehož renomé je obrovské, a právem. Budu pro vás citovat z recenze Metal Celebration v Melodii 1/90, a možná pro vás bude překvapením, kdo je jejím autorem. "Zvuk kytar je sice jak již řečeno zdravě nabroušený, jenomže... zcela monotónní, daný jen nepatrně se obměňujícími riffy, ke všemu často hranými unisono oběma kytaristy. Jednotlivé písně, třebaže nepostrádají určitou skladatelskou invenci, tak splývají v jednu čtyřicetiminutovou..." Celkové hodnocení: z maxima pěti hvězdiček dvě a půl. To je z našeho pohledu směšných 50 %. A onen kritik? Petr Korál.

No, každý z nás má uši občas trochu vedle, a abych Petru Korálovi až tolik nekřivdil, musím spravedlivě citovat závěr jeho recenze, kde praví: "Přestože, jak z předchozích řádek vysvítá, lodní šroub Titanicu chvílemi zadrhává, nemyslím, že by ho měl stihnout osud jeho slavného jmenovce. Metal Celebration není tak slabá deska a své posluchače i místo v kontextu našeho metalu určitě najde."

V jednom měl Petr Korál pravdu, Metal Celebration si své posluchače i místo v kontextu českého metalu fakt našel. Bohužel, z hlediska toho osudu to úplně nevyšlo, třebaže Korál to samozřejmě myslel jinak - z hlediska osudu hudby, a v tom měl vlastně taky pravdu. Hudba Titaniku přežila a přežívá úspěšně dodnes, a to včetně skladeb z Ábela.

A proč tomu tak je? Možná proto, co cítil svého času i Franta Ringo Čech. V Melodii 6/90 v rubrice Jak to slyším, v níž vybraným hudebním osobnostem pouštívali naslepo různé desky, se k písni Figurína (v tomto případě ještě z SP Supraphonu Rockmapa č. 9) vyjádřil mj. následovně: "Všichni výborný, buben, basa, zpěvák, kytara krásně udělaná. Uměj to opravdu. Jim bych z koncertu neodešel. Napiš tam, že císař českého hardrocku jim vzkazuje, že tudy cesta vede."

Dědek.