Recenze CD 20 Years Of Kreyson

Edice: Enhanced CD (10 audio
stop + videoklip Salome)

Zajímavosti: viz text recenze

Počet poslechů: cca 10

Hodnocení: 70 %

Obrazek
Chce se mi říci, v souladu s poselstvím zatím poslední desky české legendy jménem Kreyson – stal se zázrak. Tohle CD jsem sehnal, když už jsem v to ani nedoufal,  zhruba rok po jeho vydání (nejsem totiž ve fanklubu Kreysonu, poněvadž mne děsně nasr...klo, když se začal míchat registrační princip fanklubu s registračním principem webových stránek – k tomu pro zajímavost viz moje dřívější úvaha zde.).

Deska rozporuplných pocitů? Ano. Na jednu stranu tento projekt přináší skvělé okamžiky, na stranu druhou je poněkud odfláklý. Proč tak a proč onak?

Unikátní je nesporně už to, že se americká firma (Retroactive Records) rozhodla vydat nosič české (!!!) kapele. Takovýto počin bych v případě Kreysonu čekal spíše od Japonců, ale proč ne. Jenomže jelikož Kreyson v Americe zase až tak známý není, nutně musela přijít reklamní přelepka (schválně jsem si ji schoval): „Re-recorded classic metal hits from the Czech Republic’s finest! For fans of Helloween, Running Wild, Judas Priest!“. Nechci tvrdit, že to zavání nekalou soutěží, protože americké právo je mi dost jedno :-). Ale aby toho nebylo  málo, dějiny světové metalové hudby přinesly fascinující paradox: album české skupiny nemělo oficiální distribuci v České republice. A to mi už jedno není. Uf, neboli klasické: I am zmaten.

CD se jmenuje 20 Years Of Kreyson, nicméně přináší 8 skladeb Kreysonu, 2 Vitacitu (tyto všechny samozřejmě v angličtině) a jeden cover Karla Kryla, Salome (tento zpívaný česky, plus anglický překlad jak v titulcích videoklipu, tak v rámci obalu – cit. „Gentle and perfidious, cruel and helpness“...). Poznámka: Přítomnost šlágrů Vitacitu nutně musela zmást americké recenzenty, kteří je logicky považují za tvorbu Kreysonu (viz odkaz níže – mimochodem, ty recenze jsou na to, že je nepsal Čech, obdivuhodně zasvěcené! Kluci, smekám.).

Zastavme se na chvíli právě u Kreysonu, kvůli němuž se tento kotouč rozkutálel do světa.  20 let Kreysonu? To snad ne. Spíš 2 roky Kreysonu - 7 písní pochází totiž z debutu Anděl na útěku, jedna z dvojky Křižáci. Chvíli jsem si lámal hlavu, proč tomu tak je a proč se na desku nedostaly pecky ze Zákona džungle či Elixíru života? Vzápětí  jsem na to přišel - tracklist podezřele kopíruje tuzemské (a vynikající!) CD/DVD z roku 2008 Kreyson Live Třinec 2007 (viz moje dřívější recenze zde). Podezřele kopíruje? Holý eufemismus. Chcete srovnávací tabulku? Tady je.

CD/DVD Kreyson Live In Třinec (2008)CD Kreyson 20 Years Of Kreyson
01. Kreyson01. Judgement Day (Kreyson)
02. Archa (pův. název Ztracená archa)
02. Cursing And Crying (Archa)
03.  Skalp
03. Ten (Skalp)
04. Fade Out
04. Cry Out (Fade Out)
05. Já chci se ptát
05. The Lord Will Come (Já chci se ptát – Vitacit)
06. Snad odpustíš
06. Mary (Snad odpustíš – Vitacit)
07. Upíří láska07. Parable (Upíří láska)
08. Zůstaň na kolenou08. Stay (Zůstaň na kolenou)
09. Čarovná noc09. Endure The Night (Čarovná noc)
10. Anděl na útěku 10. Warrior Angel (Anděl na útěku).

Nu dobrá, dá se to koneckonců říct dvěma způsoby: 1) Kreyson si ulehčil práci a nahrál to, co měl prostě nacvičené. 2) Kreyson již dříve nazkoušel to nejlepší ze své produkce, a nyní to nejlepší nahrál pro Ameriku.

Hudební tvorbu hodnotit nebudu, protože album nepřináší žádnou novou věc (i bonus Salome již vyšel – na trafikové verzi DVD Kreyson Live Třinec 2007). Všichni ty písně známe, a všichni víme, že jsou noblesní, patřící k tomu nejlepšímu, co kdy v českém metalu vzniklo.

Z předchozího vyjádření musím ale učinit výjimku, a to jsou texty, které jsou zbrusu nové, takže například Čarovná noc už není Deep In The Night, ale Endure The Night. Nové verze textů jsou viditelně white metalové, což mně osobně vůbec nevadí, naopak: obdivuju Křížka za to, že se nepáře s jakýmikoliv metalovými konvencemi a zpívá si o své víře, jak to cítí a jak to považuje za správné. Je fascinující záležitost, jak geniálně byla přetextována třeba právě Čarovná noc – zatímco v původní verzi byla rozhodujícím elementem noc, v nové variantě je směrodatné světlo a den. Tak tyhle hříčky můžu, fakt.  Abych nezapomněl, autorem překladů je T. Whang.

Zbývá ovšem spousta atributů k hodnocení, například instrumenty a zvuk.  Kam dal americký producent při výstupní kontrole uši, je mi záhadou: kytary znějí jako z „výborného“ demáče, jaksi podivně tlumené, zahlušené. Proboha, kde skončila ta kytarová jiskra a svěžest z původního Anděla na útěku pod vedením Jana Němce?

Co ovšem zní famózně, je Křížkův zpěv. To je vskutku neuvěřitelný zážitek, jak to tomuhle chlapíkovi zpívá i po dvaceti letech, nota bene ještě v angličtině! Paráda. Zvuk se zřejmě soustředil právě na položku zpěvu, a z tohoto hlediska je výsledek vynikající. Bicí hrají výborně, ale zvuk je opět chvílemi jakýsi krabicový. A basa? Tu jsem bohužel neslyšel (pokud jsem se na ni tedy nezačal soustředit)...

A postupně se dostávám k položce, která je zřejmě nejhorší na celém CD: ediční, čili vydavatelská  práce. Něco tak příšerného jsem snad ještě nezažil. U seznamu skladeb je L. Křížek L. K_ížek, J. Bartoň je J. Barto_, sapristi, ta diakritika té americké klávesnici nějak nešla :-) (ale přitom v rámci přehledu sestavy problém nenastal). Že Salome není audiostopa pro CD přehrávače, ale pouze videoklip pro PC, zjistíte až vložením tam či onam. Vrcholem je ovšem bookletová sekce Special thanks, kde se jako pozůstatek jisté jazykové korektury skví perla „tady chybí tečka“ (jinak samozřejmě všechno anglicky). Tak tohle si americký fanda naštěstí asi nikdy nepřeloží :-).

Končím krapet netradičně, totiž obalem. Je luxusní digipackový, a je velmi zajímavý svým nápadem: zrezivělé, resp. rzí prožrané logo Kreyson, zavěšené v pomyslném soukolí času, je prostě nápad jako hrom. A na tomto závěru ničehož nemění ani odlehčený postřeh mého druhého bratra, který onu červenou (ve skutečnosti rezavou) skvrnu označil za flek od kečupu, na obal ukápnuvší z hamburgeru, toho času konzumovaného nikým jiným než americkým vydavatelem desky :-).

Kreyson to má touhle deskou ode mne podtržené a spočítané: pakliže CD 20 Years Of Kreyson nevlastníte, netruchlete. Z hudebního hlediska nepřináší nic nového (čímž nemyslím nové texty, které jsou svou koncepcí unikátní).

Pakliže jste ovšem sběratel, nemající tento kotouč doma, přicházíte – tak říkajíc - o Modrého mauricia.

Zdraví Dědek.

Zajímavý odkaz: