Recenze třetího singlu Kernu V sobotu ne/Exploze

Rok vydání: 1989
Edice: SP

Vrcholy: obě skladby
Propadáky: žádné
Zajímavosti: jeden z nejprodávanějších singlů své doby / píseň Exploze obdržela Zlatý Triangel

Hodnocení SP: 100 %

Na úvod si dovolím jednu dobovou perličku: lednová Melodie roku 1990 (je ovšem nutno si uvědomit, že s ohledem na výrobní lhůty zachycovala stav zhruba listopadu 89) přinesla mj. žebříček SP - 10 NEJ, tj. hitparádu nejprodávanějších singlů své doby bez ohledu na žánry. Zde je, a celý:

1. Exploze - Kern
2. Uragán - Citron
3. Láska prý - P. Dvorský, K. Černoch
4. Kult ohně - Törr
5. Miss Moskva - Jiří Korn
6. Pražský haus - Hipodrom
7. Proč? - Arakain
8. Sbohem všem láskám dej - Petra Janů
9. Satelit - Petra Janů
10. S cizí ženou v cizím pokoji - Michael Kocáb

Z našeho pohledu prozrazuje tento "žebř" minimálně dvě věci: že v tu dobu hard rock a metal prožíval vpravdě výborné časy, neboť v Top Tenu měl celkem 4 věci, čili skoro polovinu, a jednak že prožíval svoje nejpopulárnější časy (záměrně neříkám nejlepší, neboť ty ještě přijdou) brněnský Kern.

A není divu. Třetí singl, vydaný tradičně u Supraphonu, přinesl jednu z nejúspěšnějších skladeb Kernu v historii, totiž Explozi, lidově též Explozi snů, doplněnou svěží hardrockovou peckou V sobotu ne.

Frontman kapely Jaroslav Albert Kronek se autorsky podílel na polovině singlu - je podepsán pod hudbou k Explozi a textem k "sobotě", k níž hudbu složil Slávek Karásek, zatímco Explozi obdařil slovy "externista" Vladimír Čort.

Co říci ke geniální atmosféře Exploze, skladby, za kterou získal Kern svůj druhý Zlatý Triangel? Nádherný, báječně jednoduchý lyrický nástup, zakrátko proříznutý kytarovým kilem (všimněte si, že ve všech pozdějších verzích téhle písně právě to super kilo chybí!), s majestátním Kronkovým zpěvem a důstojným Čortovým textem, nezadržitelně směřující k úchvatné gradaci v refrénu, který představuje podařené spojení výrazné melodiky a poctivého hard rockového záběru, aby vzápětí opět skromně zacouval zpátky do lehkosti jednotlivých strun a křehkosti zpovědi noci… Prostě jeden z nejlepších ploužáků českého tvrdého rocku, a můžou si oficiální kritici říkat cokoliv - vždyť kritika jakožto čistě subjektivní žánr není nic jiného než vyjádření toho, co zrovna mně se líbí (tato recenze není výjimkou).

V sobotu ne je řízná pecka o krutosti všedního vstávání a kráse soboty a potažmo volnosti. Zdánlivě fádní téma dokázal Kronek rozepsat se sugestivností sobě vlastní a dát mu dobrý rozměr; zajímavosti skladby navíc je, že existují dvě verze textu - za komunismu se zpívalo "k ránu hořím", za demokracie "k ránu honím"... Rovněž netradičně vypjatý, záměrně lehce afektovaný způsob zpěvu sedne do písně jako hrnec na prdel, neboť - ruku na srdce či jinam - kolika z nás se ráno do práce vstává ve stylu agitky "zvesela, zvesela, dělník do továrny jde"...? …holt řada z nás bývá po ránu „nebezpečných“. A kdo chce, může v písni vidět i další významy – třeba kritiku zkostnatělého socialismu v ironickém verši „jak dohnat svět/ a nezaspat“… Ne nadarmo se stále jedná o koncertní hitovku.

Kdo již nevlastní starodávný supraphonský singl, nemusí až natolik truchlit. Obě písně, na koncertech Kernu stále hrané, jsou totiž ve více či méně odlišných verzích obsaženy na CD nosičích: Exploze jednak na desce Mistr Čas, jednak v live podobě na Kdo s koho, novodobý klip pak na DVD Klipologie, V sobotu ne ve své nejtvrdší, až takřka hard corové (tedy ne hard rockové) - a úchvatné! - podobě taktéž na Mistru Čas, ve znění poplatném době vzniku na live Kdo s koho (+ videoverze na DVD).

Netřeba snad dodávat, že po úspěšném třetím singlu již Kern konečně natočil svoji první LP desku. O tom ale až příště. O tom až o něco dál - a dál - a...

Dědek.