Recenze SP Kernu Jsme lidé / Hvězdám už nevěřím

BOUŘI ROZPOUTANOU NEZASTAVÍŠ

ČASÍČKU, ČASE, TO BYLY ČASY!

ObrazekRok vydání: 1990
Edice: SP (vinylový singl)

Vrcholy SP: obě písně, úplným vrcholem tentokrát však není zvuk
Propadáky SP: žádné
Zajímavosti SP: textové odlišnosti singlu oproti jiným verzím / jde o skladby, které byly natočeny spolu s deskou ...od narození, avšak na LP se nedostaly / jedná se o poslední řadový singl Kernu v historii (následoval již jen Promo-singl k LP Lovci žen) / a také je to nejsvižnější singl Kernu v dějinách

Hodnocení SP: 100 %

Psal se rok 1990, Kern byl na totálním vzestupu - v tu dobu hrál o příznivý děj fakt docela úspěšně a rozpoutal v tehdejším Československu solidní rockovou bouři - a takřka současně s vydáním jeho slavného debutu ...od narození vyšel i tento dnes již poněkud pozapomenutý singlík. Jsou na něm dvě pecky z dema Kernu 1985, dva fantastické nářezy, které by se daly shrnout jako "Lidé a hvězdy". To byly časy, kdy Kernu nejenže vycházela jedna placka za druhou, ale kdy hlavně vůbec hrál...

Já už to prozradil v Průvodci diskografií Kernu (mimochodem, má vysokou návštěvnost, za což Vám velmi děkujeme), že Jsme lidé je moje absolutně nejoblíbenější kernovská skladba. Skladba, k níž Jiří Černý kdysi v Rock And Popu napsal něco v tom smyslu, že: Kern zpívá Jsme lidé, jen lidé - no lidé určitě, ale autoři?

Tak autoři ve smyslu autorského zákona zcela určitě, ale teď vážně. Panu Černému zřejmě vadilo, že refrén písně je takový nějak na první pohled textově chudý. Já osobně však považuji jednoduchou, až zdánlivě "bezmocnou" konstrukci refrénu "Jsme lidé, jen lidé, jsme lidé, jen lidé" za geniálně úderné vyjádření "bezmocnosti" lidské existence, existence beznadějné i nadějné, o čemž se vlastně zpívá v celé písni. "K větrným mlýnům / se ženem denně zas / pro slávu činů svých / si málem zlomit vaz / Platíme životem /když můžem život dát/ včerejšek za plotem / nás nesmí rozplakat". Slova písně Jsme lidé považuji za jedno z nejtrefnějších vyjádření podstaty většiny našich lidských životů, jaké kdy spatřilo světlo rockového světa.

A k tomu ta hudba! Jedna z nejšlapavějších kernovských pecek na světě: řízné kytary, výbušná basa, skvělé bicí a samozřejmě Kronkův zpěv, zpěv zpěváka, o němž jsem už napsal tolik chvály, že to netřeba dál rozebírat.

Zajímavostí singlu určitě je, že tato verze Jsme lidé snad jako jediná obsahuje pozměněnou verzi textu, kdy v části "Čas letí u výčepů / každý to zná / slepeni z různých střepů / nikdo není sám" se místo "nikdo není sám" zpívá "tuší ideál". Přitom "nikdo není sám" se zpívalo už na Rosničce 1986 a stejně tak na CD Live Kdo s koho (nahrávka z roku 2003). Proč byl pro tento singl text pozměněn, zůstává nejasné (asi bude nadsazené vysvětlení, že jestliže bylo SP natáčeno v roce 1989, tedy ještě před revolucí, tak snad zasáhl cenzor, kterému mohlo vadit, že by se socialistický člověk až tak spokojeně - právě s pocitem, že není sám - mohl družit i jinde než na schůzích... :-).

Podobně zdařilým songem Kernu je i letitá Hvězdám už nevěřím, která stejně jako "Lidé" prezentuje tu svižnější stránku kernovské tvorby. Pořádně odpíchnutá věc, opět s parádními textovými obraty, představujícími snad až rockovou poezii ("Stále se vracíš a mizíš jak den / souhvězdím samoty vyhaslí jdem"), musí dodnes těšit srdce každého "kerňáka". No jo, s takhle kvalitní tvorbou se těmhletěm hvězdám, totiž klukům z Kernu, fakt věřit dá!

A i zde nalézáme drobnou odchylku v textu oproti jiným verzím (viz živák Na Rosničce 1986 nebo CD Mistr čas), kdy se v části "Necháme vychladnout plyš mých pohlazení? Stačí když řekneš že smím přijít po setmění" zpívá netradičně "Stačí mi kývnost že smím přijít po setmění".

Za muzikou samotnou trošku zaostává zvláštní, jako kdyby lehce sykavý zvuk, který však není zase až tak špatný, abych kvůli němu v rámci celkového hodnocení strhával body. S ohledem na prvotřídní kvalitu obou písní, která výrazně přesahuje 100 %, mi to dohromady prostě na těch sto bez problémů vychází :-). Uvidíme, jak v rámci našeho pomyslného seriálu kernovských recenzí dopadnou další desky.

A uvidíme i to, jak dopadne samotný, tohoto času nečinný Kern. Snad slova písně Jsme lidé, "To dobré v nás teď spí", nebudou v jeho případě platit už moc dlouho. Zatím však Kern bohužel paradoxně potvrzuje pravdivost své tvorby - a obecnou pravdu především - totiž že opravdu jsme jenom lidé...

Dědek