Recenze druhého singlu Kernu

Edice: singl (vinyl) - Supraphon

Vrcholy SP:
obě písně
Propadáky SP: žádné
Zajímavosti SP: existují přinejmenším dvě verze obalu

Hodnocení SP: 100 %

Nedlouho před revolucí začíná i zkostnatělý Supraphon tušit, že v rockových a metalových kapelách se skrývá obrovský obchodní potenciál; české vydavatelství sice není tak pružné jako slovenský Opus, který již dávno vydával LP desky Tublatanky, pak ještě před revolucí brněnský (!) Titanic, samozřejmě měkčí Team atd., nicméně rockerům - vyjma výjimečného postavení Citronu - začínají v Česku vycházet alespoň singly = dnes již pozapomenuté malé černé kotoučky s velkou dírou uprostřed, za jednotných 12 Kčs.

Na podzim roku 1988 tak Supraphon vydává druhou SP desku Kernu, jejíž stopáž je velmi dobře využita - první skladba trvá pět minut, druhá dokonce 5:15.

Při něžném lyrickém intru Není větší síly a následném Kronkově padajícím "ááá" (či snad přesněji "ráááz"?) do mizejícího šestistrunného "kila", s nekompromisním odpichem famózně řezavých, chtělo by se říci nádherně mečivých hardrockových kytar, mne dodnes líbezně mrazí. Valivý hutný zvuk, z nějž vyrůstá úžasný textový nástup "nastartujme těla svý/kdo vnímáme svůj čas"..., aby posléze gradoval pochodovým "síla jako hrom/na nohou nás drží", představuje podle mého názoru jednu z nejlepších skladeb, jaká kdy v českém hard rocku vznikla. Text je báječně srostlý s tempem hudby, kapela, zdánlivě ospalá, nespěchá, ale přesto se nezadržitelně valí vpřed, jako kdyby "síla jako hrom" opravdu stačila jen k tomu pomalému, ale přesto jistému "postrkování". A když k tomu přidáte slovní hříčku jako "bludný kruh je obludný", či děsivý obrat "i poztrácená důvěra se hledá mnohem snáz", musíte prostě uvěřit téhle báječné rockové poctivosti, zrodivší se v autorské dílně zpěváka Jaroslava Alberta Kronka.

Sprinter je pro změnu - jak již název napovídá - v ostřejším tempu. Jednu z nejrychlejších písní, jakou kdy Kern složil a hrál, má hudebně na svědomí baskytarista Libor Machata, textem ji opatřila známá persona českého popu a rocku Vladimír Čort (pro Kern otextoval i Explozi). Nástup "staccatových" kytar, rozemletý vířivou detonací Vodičkových bicích a pak již energický úprk kamsi k tušené cílové pásce, to je prostě rocková lahoda jak Brno. Opět potěšující souznění hudby s obsahem textu (hmm, sprinter...nezpíval v tu dobu dobře rozběhnutý Kern vlastně o sobě?), časté změny temp, zdařilý hutný zvuk...píše se rok 1988 a nuda zkrátka nehrozí!

Zatímco skladba Není větší síly se stala tradičním otvírákem koncertů kapely, Sprinter z repertoáru Kernu bohužel vymizel; štiplavé jazyky tvrdí, že tak rychlou skladbu už prostě postarší hudebníci nebyli schopni uhrát... :-)

Pakliže byste si chtěli obě skladby poslechnout na CD, můžete tak učinit jednak prostřednictvím alba Mistr čas z roku 1995, na němž vyšla výrazně rychlejší, hudebně upravená a zkrácená varianta Není větší síly, a jednak díky CD Demo 84-5, které obsahuje Sprintera.

A na závěr si dovolím malou osobní vzpomínku - tenhle singl jsem zakoupil krátce před tehdejším vánočním koncertem Kernu v Brně-Tuřanech. Ohrál jsem ho nesčetněkrát, až tak, že mi už pak víc chraptěl než hrál, a tak jsem si ho později z reedice pro jistotu dokoupil, ovšem na koncertě jsem znal obě písničky jak svý boty. Vyjma shluku hrozičů těsně před pódiem se tehdy ještě na vystoupeních sedělo, ale již tehdy začínalo být myslím jasné, že nám tady povstává nový rockový fenomén, který republiku zvedne ze židlí. Totiž explozívní síla jako hrom zvaná Kern.