Recenze debutového LP Kernu ...od narození

ObrazekRok vydání: 1990 (natočeno 1989)
Edice: LP (vinyl)

Vrcholy LP: celé album
Propadáky LP: žádné
Zajímavosti LP: neobsahuje žádnou starší píseň, ale samé nové skladby / prodalo se jej 120 000 kusů / skladby jsou propojovány různými zvukovými "znělkami"

Hodnocení LP: 100 %

Tak, a mám před sebou jedno z nejlepších alb čs. melodického metalu, skutečný skvost tuzemské tvrdé rockové muziky, na němž v podstatě nenajdete žádné slabé místo. První a na dlouho poslední dlouhohrající deska tzv. původní sestavy, ve složení Jaroslav Albert Kronek - zpěv, Libor Machata - basa, Tony Vodička a Slávek Karásek - kytary, Karel Vodička - bicí. Nejlepší studiové album Kernu všech dob? Myslím si, že ano, a pokud vím, nemyslím si to jen já, ale celá řada dalších "kerňáků".

Ačkoli se toto LP ve své době setkávalo převážně s odmítavými postoji oficiální kritické obce (jak špatně na tom ovšem v tu dobu česká kritika byla, a nejenom z toho důvodu, že tvrdé hudbě dávala zásadně o pár hvězdiček méně než té ostatní, netřeba rozebírat), daly se najít i recenze pozitivní - pamatuju se na jednu novinovou, tuším že vyšla v tehdejším Svobodném slově, která album velmi pochválila, a také to patřičně zdůvodnila, bohužel si již nevzpomínám na jméno recenzenta, ale třeba se mi podaří ji ještě kdesi ve svém archivu dohledat.

Proč je album tak dobré? Těch důvodů je mnoho. Výborné hudební nápady, neméně dobré texty, výsledkem čehož je hned několik nesmrtelných hitů (A zítra zase, Miss aut, Dál a dál, Absolutní sólo, Ty můžeš, Stokrát za život - pane jo, vždyť to je plná polovina alba!), spolehlivé instrumentální výkony v čele s nezaměnitelnou, častokrát nádherně lkavou Vodičkovou kytarou a fascinujícím Kronkovým hlasem i zpěvem, precizní aranže, velmi solidní zvuk...

Taktéž kompozice LP z hlediska typu skladeb je bravurní, vedle dvou famózních ploužáků (Absolutní sólo, Stokrát za život) zde nalezneme svižně odpíchnuté pecky (A zítra zase, Oživ tu tvář, Ty můžeš), stejně jako hutné, pomalu, leč jistě se valící skladby (Dál a dál, Už vím). Kern nikdy nehrál příliš rychle, ale když už vykouzlil nějakou vypalovačku, vždycky to stálo za to (ať už se jednalo o dřívějšího Sprintera nebo na tomto LP přítomnou Miss aut).

Rád bych v této souvislosti zmínil i jednu skladbu, která sice nedoznala takové proslulosti jako ony shora jmenované, ale je naprosto unikátní minimálně úchvatně dynamickým a vypjatým zpěvem, nápaditě vymyšlenou linkou Machatovy baskytary a taktéž u Kernu poměrně nezvyklým, temně dusným valivým riffem zhruba uprostřed písně, s náznaky až skoro thrash metalu - Hlas; v případě Kronka, jako kdyby si před zpěvem řekl, tak když Hlas, tak tedy skutečně s velkým H...

Kern měl vždycky nadprůměrné i své texty. Ať už zpíval o čemkoli - o pocitech, smutcích, nadějích, o hudbě samotné, bylo zpracování buď řízně úderné ("Kde jsme, tam bude se hrát / kde jsme, tam bude se zpívat / kde jsme, tam zní kytary tón" - A zítra zase), anebo naopak lyrické, pocitové, až na samotných hranicích poezie ("Znát všechny smysly / vět, co se kroutí jako drát / Brát jen svou porci / věčnosti v těžkých hodinách" - Stokrát za život), vždy však přesvědčivé. Za zvláštní zmínku samozřejmě stojí pikantně dvojsmyslný text Miss aut.

Koneckonců, nekonečnou životaschopnost této kolekce písní dotvrzuje i fakt, že čtyři z nich (Dál a dál, Kdo z koho, Miss aut a Ty můžeš) se po čtrnácti letech dočkaly svého live vydání na CD příznačně pojmenovaném Kdo s koho (ta předložka není překlep, název skladby na LP byl s předložkou "z", na live CD se "s", přičemž obojí je myslím správně :-).

Plnohodnotný zážitek z alba podporuje i na tu dobu velmi dobrý zvuk, s lehounce vytaženým Kronkovým zpěvem, což ovšem vůbec nevadí, neboť třebaže i dnes, po letech, zpívá tenhle kořeň výborně, tak tehdy byl asi na svém pěveckém vrcholu: kvalitami, rozsahem i atmosférou zpěvu, jeho vypjatostí a naléhavostí zcela srovnatelný s těmi nejlepšími světovými veličinami, z nichž za všechny s dovolením jmenuju Bruce Dickinsona. A co se týče zvuku, taktéž kytary jsou dostatečně syté, basa řízná, bicí úderné, přitom všechny nástrojové složky vykazují dobrou čitelnost.

Ve výčtu pochval nelze zapomenout na stylový obal: motiv batolete u stěny Marshallů, plasticky ilustrující název LP, zkrátka musí potěšit, stejně jako zadní strana, kterou tvoří zadní stěna oněch Marshallů, okořeněná mj. fotkou kapely, která se dočkala i podoby jejího tehdejšího propagačního plakátu; pamatuju se, jak jsem jej kupoval v Jiskře na České, dnes Vágner.

Já nevím, co bych měl o téhle desce ještě psát. Snad jen, že svými kvalitami se zařadila po bok takových nádher tuzemské "hard and heavy produkce" své doby, jako bylo LP Citronu Radegast, Tublatanky Žeravé znamenie osudu anebo Titaniku Metal Celebration. Zatímco Citron se však na zmíněném albu prezentoval - z hlediska stylu - klasickým heavy metalem, Tublatanka spíše hard rockem, Kern u nás v podstatě jako první přinesl LP desku něčeho podobného, co již svět znal v podání např. švédských Europe nebo německých Scorpions, totiž invenčně převelice zdatný melodický tvrdý rock, v případě Kernu zřejmě v podobě melody metalu (ale pryč se všemi škatulkami!), čímž je pro mne toto album na české poměry v podstatě přelomové; Kern toto směřování potom dotáhl stylově do dokonalosti na počinu Lovci žen, ale to už je na jinou recenzi.

Čili to jaksi uzavřu - tenhle podařený vinyl si pouštím tak říkajíc "stokrát za život", a nejenže na něm pořád objevuju nové a nové věci, ale hlavně pokaždé - jak bych to safra řekl - no prostě "na plný plyn prožívám to mrazení, nádherné..."

Dědek.