Recenze DVD Citronu Representative part 1

citron-dvd.jpgPro někoho, kdo na hudbě Citronu vyrůstal, je vydání DVD vpravdě sváteční událostí. V době, kdy DVD vydává kdekdo, si Citron dal s vydáním prvního videopočinu vcelku načas. Načas, nikoliv ošem v nevhodnou dobu. Načasování DVD považuji za velice šťastné – v dostatečném odstupu po ustálení inovované sestavy a vydání posléze velice vřele přijatého nového alba. Ostatně na sukces má již zaděláno i tento počin, stačí se podívat na prodejní statistiky kupříkladu Popronu – citroní kotouček je řádně vysoko.

Jedním slovem, kterým by se dalo celé DVD popsat, by bylo přirozenost. Žádná přehnaně okázalá grafika obalu ani nabídky vlastního disku, vše je zpracováno poměrně stroze, nikoliv však lacině, držíce se myšlenky obálky poslední studiovky, jen s tím rozdílem, že rudou kůži nahradila ocelová šeď a místo poctivého prošití dobře vyčiněné kůže ovíjí ocel ostnatý drát. Stejným způsobem je pojata i „náplň“ DVD. Žádné výrazné dodatečné úpravy zvuku se nekonají, což nahrávkám dodává maximální autenticitu a věrohodnost a zachycuje momentální formu kapely, která hraje v maximální pohodě a s přehledem starých mazáků, kteří si už dávno nemusí nic dokazovat.

Převážnou část koncertní části DVD (zcela logicky) tvoří záznam koncertu před JUDAS PRIEST v Ostravě z roku 2008. Co do místa a hlavní hvězdy večera se nikdo nehodil více, než „Citróni“, kterýžto fakt přítomní fans odměnili vřelou odezvou – kuk na kotouček a uvidíte sami. Co mě hned na úvod celkem překvapilo, bylo zařazení „Radegasta“ jako otvíráku koncertního setu. Hranického verze naživo je více než dobrá ne proto, že by doháněla Křížkovu interpretaci, ale že skladbě dala zemitější rozměr, který byl přes všechny superlativy k tomuto období kapely za Křížkovy éry upozaděn na maximum. Další „Křížkovina“ nesoucí jméno „Hon na bluda“ je koncertní jistotou a divák si ji užije během sledování DVD hned třikrát. „Už couvám“ je klasikou jak ve verzi „Hranický“, tak ve verzi „Křížek“ s pozměněným textem. Dlužno poznamenati, že doteď váhám vynést ortel, kterou verzi vyzdvihnout výše. Na to, že se jedná o jednu a tu samou skladbu, obě verze vyznívají hodně odlišně a u mě je to na remízu. „Dej mi s tím pokoj“ patří ke zlatému dnu citronovského řemesla a já bych horko těžko napsal něco, co už nenapsal někdo přede mnou. Pro mě je to hodně velká nostalgie společně s poslední trojicí „Zahradní slavnost“, „Rock, rock, rock“ a „Ocelové srdce“. Měl bych zase vytáhnout starý dobrý vinyl „Plni energie“ a oživit pubertální nadšení, které mnou cloumalo při prvních posleších tohoto debutu kapely na druhý pokus (osud „Obratníku raka“ v české verzi je myslím si vcelku znám).

Další položkou obsaženou na „Representative“ je pětadvacetiminutový záznam z MASTERS OF ROCK 2010, který (vzhledem k datu pořízení) jako jediný nabízí i ukázku z aktuálního alba v podobě „Rock´n´roll démona“. Tentokrát se začíná „Honem na bluda“ za poměrně hojné účasti, která byla v případě předchozího koncertu, přiznejme si, způsobena samozřejmě i „jakýmisi“ JUDAS PRIEST, ale v tomto případě se lze domnívat, že tento zástup se přišel podívat pouze na CITRON. Ve Vizovicích došlo kromě novinkové skladby, „Slavnosti“, „Ocelového srdce“, výše uvedeného „Bluda“ i na další klasiku „Už víme svý“, která rovněž figuruje na nesmrtelném a zatím pouze vinylovém „Plni energie“ (reedici po „Vypusťte psy“ včetně jazykových mutací, pokud existují, bych jednoznačně uvítal). Na tomto koncertě je zvěčněn novic v sestavě (už v kapele nějaký čas hraje, takže toto označení je značně diskutabilní) Jura Šperl. Dvě kytary CITRONu sluší rozhodně více, než pouze jedna po odchodu Libora Kozelského. Dvojkytarový zápřah prostě CITRONu dodává potřebnou sílu zvuku a s příchodem výše jmenovaného myslím si zavládla v kapele ona potřebná chemie, která tu dlouho nebyla.

DVD obsahuje i další koncertní záznamy, které jsou svým rozsahem jedné, případně dvou skladeb, spíše charakteru klipu, popřípadě rarity. K nalezení jsou v sekci „Bonusy“ a dle mého skromného uvážení se jedná o bonusy v pravém slova smyslu. Dokumentují totiž (nejsem si zrovna jistý, zdali záměrně, nebo ne) vývoj sestavy CITRONu od obnovení klasické sestavy do dnů současných. Rozhodně nezajímavým není záznam části koncertu na „Noci plné hvězd“, natočený ve Vendryni v červnu 1995, kde ještě figuruje předčasně zesnulý Jindra Kvita. Co koncert, to období, kdy v řadách kapely působili, jak Jindra Kvita, tak Stanislav Balko (koncert na „Jin Beam Festu“ v Rimavské Sobotě z roku 2000), Libor Kozelský (Budějovická Rockparty 2008) a Jura Šperl (Bystřický Zlot 2009). Takže nečekejte, že jak tomu bývá kolikrát u tzv. bonusů tradicí, že jako bonusy se vybere něco, s čím si tvůrce neví rady, kam s tím. Tady mají bonusy značnou mimo jiné i dokumentární hodnotu.

Část, na kterou jsem se já osobně velmi těšil, byly klipy. Měl jsem sice dojem, že jich existuje více – především z období „Křížkovitého“, ale DVD disponuje v názvu dovětkem „part 1“, a tak něco musí zbýt na doufám nějaké pokračování. Nicméně o klipu z prvotního období kapely jsem neměl ani tušení, takže překvapení mé bylo převeliké. Je to sice něco naprosto jiného, než v případě období, které bezprostředně následovalo, ale nelze tehdejší sestavě v žádném případě upřít vysokou instrumentální úroveň. Hudebně se první etapa kapely spíše výrazem blížila kapelám jako YES, RUSH a dalším, možná vážené čtenáře napadnou i další jména. Klip k „Revizorovi“ už je stará známá klasika a CITRON v klasické sestavě, jenom zvuk je dokumentem doby vzniku, původně zamýšlený zvuk se zdál kompetentním soudruhům příliš tvrdý a tak se škrtilo (podobně zní i první „Arakainí“ singl, to je taky zvukově sklep v paneláku). Dostáváme se k pilotnímu singlu k nedokončené druhé desce s Křížkem, kterou nakonec natočila jiná sestava, a nazpíval Fany Michalík. Finální podobu dostaly pouze „Svět patří nám“ a právě klipovka „Uragán“. Tento klip už snese dobová měřítka úrovně videoklipu, „Revizor“ byl natočen dle vzorce 70. let podle schématu koncert ve studiu, „Uragán“ profituje na vzestupu tuzemské slávy kapely a ochoty příslušných míst do propagace investovat více korun československých. Další tři klípky jsou již hrubě současné. Klip k „Rock, rock, rock“ byl točen během pobytu kapely za velkou louží a koncertů pro českou komunitu v USA a nejen pro ni. Video k titulní věci nového alba nedopadlo špatně, ale nechal bych si líbit klípky další, zejména „Kurtizánám“ a „Démonovi“  by vcelku slušel. Poslední klipovou položkou je „Už couvám“ – čekal jsem něco dobového, ono ale PRD!!! Společně s kapelou si tuto letitou věc střihla mě neznámá děva, pokud někdo znáte jméno a zařazení této žínky, podělte se z Medyedem o informace, páč já opravdu nevím.