Recenze nového CD Citronu Bigbítový Pánbů

ROKENROLOVĚ DÉMONICKÉ CD

BIGBÍTOVÁ DESKA, JEŽ VÁS PROŽENE

ObrazekRok vydání: 2010
Edice: CD s bonusy (digipack)

Vrcholy CD: 10 + 2
Propadáky CD: vyhnuly se mu vítězným obloukem
Zajímavosti CD: starší text zesnulého kytaristy Jindry Kvity / jeden text kytaristy Jury Šperla, ale žádná hudba od něj / dva texty bývalé frontmanky skupiny Krleš Lucky Roubíčkové / mastering v americkém Nashvillu / v jedné skladbě použito violoncello / Jura Šperl už není psán jako host

Hodnocení CD: 100 %

Obrazek

Je to už spoustu let, to ano. A jak se točí svět, nejde to vrátit zpátky?

Ale jde.

Čas se zastavil - právě otevírám pomyslný dvojobal, nechávám v něm desku Plni energie a do přehrávače vkládám její druhý díl, nazvaný Bigbítový Pánbů, s anglickým podtitulem Gods Of Rock (že by vtipná odpověď na Kings Of Metal? :-) . A chce se mi zvolat – Pane Bože, to je ale Bigbít!

No nebudu to moc natahovat: Citronu se jeho nová řadová deska, vydaná po neskutečných 18 letech (!), mimořádně podařila, a to po všech stránkách. Nádherný digipackový obal, krásný 16-stránkový booklet se všemi texty, včetně bonusu, a podařenými fotografiemi (zejména kapelník Radim Pařízek s precizně stylizovaným úsměvem úspěšného amerického byznysmana mne vskutku pobavil,  a pozor, ten černý proužek na Standově hrudi, to není šlajfka, třebaže jsem si to dva dny myslel :-), ale především vynikající hudba a skvělé texty, to je padesátiminutový Bigbítový Pánbů, podle mne jednoznačný kandidát na tuzemskou desku roku 2010. I když – pro mne už nejen kandidát...

Citron zvolil tu nejlepší koncepci, jakou mohl – vrátil se do časů, kdy mu bylo vlastně nejlíp. Nové desky se sice určitě neprodá tolik, jako „debutu“ Plni energie (pochybuji, že by dnes šlo 150 000 kusů do Ruska, a ten celkový půlmilión taky moc nevidím), ale úspěšná určitě bude, možná už dokonce je – statistiky prodejnosti však neznám. Zdařilý démonický hard rockenroll ve vás sice může vyvolat domněnku „nic nového pod sluncem“, ale copak jsme od Citronu nechtěli právě to „staré“, to staré pod sluncem?

Před vydáním alba byly veřejnosti známy vlastně 4 songy z celkových jedenácti: z CD Rockové balady z konce roku 2008 bonus Moje noční filmy, předělávka vlastní starší skladby, dále z koncertních produkcí vypalovačka Jen se hýbnout a balada Bibgítový Pánbů, evokující ve slokách svou hudební formou kultovní Vzpomínky, a z Bandzone profilu kapely Rock’n’roll démon. Jedna skladba lepší jak druhá a třetí a čtvrtá stejně dobré :-).

Stylově je deska vyrovnaná, jedná se o starý dobrý hard rock plný famózních hudebních nápadů, navíc geniálně zaranžovaných. Placka obsahuje 3 balady (kromě oné titulní též Zpověď a Smíření, ovšem „ploužákem“ je taktéž bonus Moje noční filmy, ale hudebně má podstatně veselejší, „durovější“ náladu, polobaladou jsou křehké Kurtizány).  Vypalovačky? Úvodní věcí Jen se hýbnout anebo Bigbít.

Textařsky CD evokuje stará prověřená témata: „Hrajeme stále rok / dnes jako napřesrok“ (Bigbít – Rock, rock, rock), „Všude tě hledám / lásko ztracená“ (Spěchej lásko má – Už zase mi scházíš),  „Mít tak životů pár“ (Zpověď – Sedm životů), současně ale objevuje i spoustu nových, resp. těch úplně nejstarších (Kurtizány nebo Bigbítový Pánbů). Některé obraty jsou z řemeslného hlediska naivnější („zvyklí na trýzeň“ / ... /“ čekáme na přízeň“ – Bigbítový Pánbů), některé jsou skvostné („a srdce z papíru / slepená na míru nestačí“ – Spěchej lásko má, „odcházím někam, kde zas budu sám“, „proč stále hledám / stále hledám, co mám“ – Zpověď, „zas i suché růže začnou kvést“ – Bigbítový Pánbů, „nedej se zmást / naše hudba není kyselá“ - Bigbít). Až na malé drobnosti mají texty vysokou úroveň, jak tématy, obsahem i technickým zpracováním, a perfektně s muzikou ladí.

Instrumentální výkony jsou u těchto starších pánů (ha ha – Juro sorry) bezvadné. Standa Hranický, to je pro mne prostě český Ian Gillan (jeden důkaz za všechny: Wasted Sunsets), zpěv je na desce ukrutně dobrý, běhá mi z něj mráz po zádech v tom nejlepším slova smyslu. Kytary? No jo, Mistr Bartoň přesně věděl, co Citron potřebuje, a Jura Šperl taky není žádnej nazdárek. Basák Vlasák je rocková záruka a bubeník Radim Pařízek? Podle mne na desce podal svůj životní výkon, bicí nijak složité, ale velmi účelné. A co se týče zvuku, snese ta nejpřísnější měřítka: syrový i čitelný zároveň, tahle placka prostě ZNÍ.

Nechtěl jsem napsat natvrdo, že se z téhle desky pose...souváte, a tak jsem napsal jenom to, že Vás tahle placka prožene (stejně jako už prohání mne i kvanta dalších fans :-). Tím je myslím řečeno prakticky vše, a tak na závěr jen malou poznámku:
Ve skladbě Zpověď Citron zpívá: „Mít tak životů pár / spousty dnů a zvládnout, co jsem jednou vzdal“.  Citron to nevzdal, Citron se nám na téhle desce odevzdal. A zaplať Pánbu (samozřejmě Bigbítový) za to.

Zdraví Dědek.

Poznámka: Tato recenze je věnována fanouškovi Citronu nickem LaSim.

100% súhlas

(Brandys, 4. 12. 2010 16:19)

Ja som si to najprv natiahol z netu a po prvom počutí utekal dnes kúpiť, krásne Ďakujem Citronu, Hranický je perfektný ako vždy a hudba podaná s najvačším citom. Howgh.

Dobrá deska, ale texty jsou o ničem....

(Michal, 22. 11. 2010 22:08)

Na Citronu jsem v osmdesátých letech vyrostl, tuhle CD poslouchám v autě, dobrá muzika, jen ty texty texty jsou o ničem, jen že hrají big beat a to samé stále dokola...

Poděkování

(Dědek, 30. 7. 2010 20:26)

Rockline: Díky moc za Tvůj příspěvek! Zdraví Dědek.

Standa Hranický a jeho zpěv

(Rockline, 29. 7. 2010 17:27)

Rád bych se taky rád připojil do diskuze. V poslední době čtu na zpěv Standy Hranického na nové desce více negativních ohlasů a to nejen tady. Většinou jsou to názory pro mě dost extrémní ve smyslu "katastrofa, tragický zpěv apod." Protože se kolem kapely pohybuji dosti blízko, nebudu a ani nechci tady nikoho přesvědčovat o opaku, abych nebyl nařčen ze zaujatosti, ale rád bych tady napsal pár faktů a sice názory lidí, které považuji za opravdové odborníky, přinejmenším znalce v oboru.
Za prvé: desku produkoval americký producent Steve Walsh, jehož jméno vám asi moc neřekne, ale v Americe je opravdu uznávaným producentem (dostal dokonce Grammy) a navíc je výborný bluesový multiinstrumentalista. Jeho práci můžete najít např. na myspace.com. Už při první návštěvě ve studiu ho nejvíc upoutal Standův naprosto nezaměnitelný originální hlas. Steve se vyjádřil v tom smyslu, že takový skvělý rock'n'rollový hlas už dlouho neslyšel. Při produkci desky potom dbal na to, aby Standův hlas zněl co nejsyrověji, nejpřirozeněji bez jakýchkoliv efektů či úprav. Možná právě to byla chyba, protože je opravdu málo desek, které jsou nazpívané naprosto stejně jako na koncertě, tzn. syrově a živě bez efektů. Jestli nevíte o čem mluvím, poslechněte si například zpěv Andiho Derise (Helloween) z CD a na DVD z Masters of rock 2006. Tady je to opravdu katastrofa! To jen pro příklad.
Za druhé: desku míchal další držitel Grammy - američan Casey Wood a ten ji pustil muzikantům ze SKID ROW. Hádejte co se jim na desce líbilo nejvíc? Ano, Standův zpěv!!! Netvrdím, že tito amíci jsou neomylní, ale věřte, že jsou to profesionálové ve svém oboru a těžko by si dovolili se podepsat pod něco co je jak píšete hrůza nebo katastrofa, ba dokonce špatné frázování a intonace a podobné nesmysly. To by jako producenti nemohli vůbec fungovat.
A do třetice: Na nedávném Masters of Rock ve Vizovicích přihlížel vystoupení Citronu šéfredaktor Sparku Karel Balčirák, kterému se mimochodem deska moc líbí a ten se po koncertě nechal slyšet, že tak originální a charismatický hlas jako má Standa u nás jen velmi těžko najdeme. Tolik fakta!
Chápu, že se někomu deska nemusí líbit, i mně se zalíbila stejně jako Dědkovi asi až na třetí poslech. Já tam opravdu slyším obrovskou vyzrálost a kumšt! Co ale nedokážu vůbec tolerovat, je kritika kytary Jardy Bartoně! Tady si dovolím tvrdit, že takhle může hodnotit jeho hru pouze naprostý hudební diletant! Jinak se mi moc líbí, že tato diskuze probíhá naprosto korektně. Doufám, že tu vydrží. Rocku zdar!

Jsem stále rocker..:-)

(House, 25. 7. 2010 13:26)

Zdravím též a ačkoliv bych nechtěl být hned v úvodu negativní, doporučoval bych Ti, aby jsi ten "bláznivý" nápad nerealizoval. Protože konzultoval-li by jsi to s odborníkem s ne-rockové oblasti, dozvěděl by jsi se velice nepěkné věci a pravděpodobně podstatně horší než jsem zde uvedl já..

Jinak, jak jsem předeslal v nadpisu, stále (kromě jiného) poslouchám metal resp. rock, i když už spíše jen ten instrumentální (Satriani,Vai,Morse,Timmons,LTE etc..). Tím chci naznačit, že jsem již apriori nebyl (a nejsem) proti S. Hranickému potažmo Citronu nijak zaujatý, nicméně nemá smysl si lhát do kapsy.. Ostatně na Citronu jsem coby pubescent v 80. létech docela "ujížděl", stejně jako mnozí další fanoušci, kteří, jak jsem se dočetl na jiných webech, jsou tímto albem často zklamáni, podobně jako já..

P.S. Zcela náhodou jsem narazil na (dvoj)album s názvem "The Metal Opera" mně neznámé skupiny Avantasia. Říkal jsem si, cože se pod tímto může skrývat a poslechl jsem si ho. A hle, i když už tento (sub)žánr(power metal) moc neposlouchán, tak zhruba takto bych si představoval solidní vokály. Doporučuji k poslechu Dědku...
Přeji příjemný zbytek weekendu. House

Poděkování nad podivením

(Dědek, 25. 7. 2010 0:59)

Housi, zdravím Vás, a současně navrhuji tykání (tady si tykáme všichni).
Mrzí mne, že jsem Vás vytočil, ale je to řekl bych spíš Váš osobní problém (doufám, že Vás tímhle nevytočím podruhé :-). Vysvětlím.
Problém přece není v tom, že byste se nemohl - nebo kdokoli jiný - jakkoli, ať už pozitivně, nebo negativně vyjádřit k nějaké desce. Naopak. My jsme velice rádi za všechny reakce. Což koneckonců dokazujeme tím, že náš web žádné příspěvky nemaže - tedy kromě falzifikátů, žádné příspěvky necenzuruje (to by byl samozřejmě extrém), a snaží se rychle odpovídat (to se bohužel nepodaří vždy, anebo ne rychle, to je fakt, za což se omlouváme).
Ale přece nám nemůžete upírat právo reakce, či dokonce právo souvisejících otázek. Svůj dotaz týkající se počtu poslechů jsem nenapsal nijak agresivně, ba dokonce jsem připojil dovětek, že to nemyslím zle, a proto na tom nevidím nic špatného. Mne to opravdu zajímá, protože mám jednu podstatnou osobní zkušenost (samozřejmě, že každý ji může mít jinou): mnohokrát se mi stalo, že se mi některá deska po jediném poslechu vůbec nelíbila, ale při pozdějších posleších tomu bylo již jinak. Koneckonců, přesně tohle se mi stalo právě s tímhle novým Citronem: když jsem jej poslouchal poprvé, byl jsem z poslechu velmi rozpačitý, ba dokonce nakloněný názoru, tak tahle deska se tedy moc nepovedla. Postupem času mi to přišlo úplně jiné (viz recenze).
Toť vše.
Já osobně jsem moc rád za Vaši reakci, a za reakce Vás všech. Názory na hudbu se totiž samozřejmě zdravě různí.
Jediné, co mne opravdu mrzí, jsou názory na zpěv Standy Hranického. A mrzí mne to natolik, že možná uskutečním jeden "bláznivý" nápad: zadám posouzení intonace zpěvu S. Hranického jednomu odborníkovi z hudební (ne-rockové) oblasti a výsledky zveřejníme tady na webu. Uvidíme (zatím to zcela nemohu slíbit).
Každopádně díky moc za všechny reakce. Zdraví Dědek.

Reakce

(Dědek, 25. 7. 2010 0:27)

Rapearovi: Děkuju moc za odpověď, nicméně se přiznám, že jsem docela překvapen. Nechci být tvrdý, ale cítím to prostě takhle: Napsat o určité desce, že horší jsi za posledních pár let neslyšel, a pak se "přiznat", že jsi ji možná ani nedoposlouchal (čili že jsi ji celou asi ani neslyšel!), je podle mne přinejmenším velmi prapodivné. Navíc mne zaujala druhá Tebou uváděná skutečnost, že posloucháš muziku jako kulisu při práci: buď jsi natolik geniální, že zvládáš současně práci na PC a muziku (rozuměno hodnotit), anebo jedno z toho děláš prostě špatně. Nevím. Každopádně děkujeme moc za názor, je fakt, že výčtem níže uvedených desek se tak trochu vysvětluje, že Tvůj DNEŠNÍ žánr je asi jinde.
Jinak úplně v pohodě, za příspěvky děkuje a zdraví Dědek.

Podivení...

(House, 22. 7. 2010 21:02)

Diskutované album jsem si poslechl a zjevně až nekritické nadšení autora výše uvedené recenze naprosto nesdílím..
Prakticky do posledního písmene souhlasím s rapearem.. Největším problémem nahrávky je jednoznačně výkon S. Hranického, který má evidentně problémy s intonací, které jsou patrné zvláště u skladeb "Kurtizány" a "Spěchej lásko má", kde se p. Hranický vysloveně trápí.. O ostatním je zbytečné se rozepisovat, protože už to tady zaznělo..

Ještě k jedné věci, která mě poměrně dost vytočila, bych se rád vyjádřil, a to k opakovanému dotazování autora recenze k pisatelům jakýchkoli sebemenších neg. komentářů stran počtu poslechů alba. Kolikrát je nutné si předmětné album poslechnout, aby se bylo možné o něm neg. vyjádřit ? 5x, 10x nebo 100x ? Co je pro Vás dostačující Dědku ? Se nad sebou zkuste zamyslet, protože tímto vystupováním děláte Citronu spíše medvědí službu....

Re: Uši

(rapear, 21. 7. 2010 9:22)

Poslouchám muziku celý (pracovní) den, sedě u počítače a myslím, že poznám, co tahá za uši, co je snesitelný a co nadchne. Nevím, zda jsem novou desku Citronu vůbec doposlouchal, protože se to fakt nedalo (předtím se mi to stalo s CD Olympic - Sopka).
Nechci být jen negativní, tak vám povím, co mě za poslední měsíce nadchlo (z českých novinek): Vypsaná FiXa - Live, Insania - Kult Hyeny, Komunál - live, Necrocock - Lesní Hudba, Six Degrees of Separation - Of Us, Traband - Domasa, Tři Sestry - Lázničky a plno i jiný než rokový muziky. Ale to je na dlouhý povídání. Čus bus, du makat

Bohužel

(Dědek, 15. 7. 2010 21:52)

Hmmm, zajímavá reakce, Samsone. Ani Ty jsi mi ovšem neřekl, kolikráts tu novou desku slyšel. Škoda. Zdraví Dědek.

Připojím se

(samson, 13. 7. 2010 11:31)

Bohužel i já si myslím, že rapear má pravdu a největší perlou je pro mne právě titulní píseň (předevší piano verze). Raději si pustím starší desku a toto CD již do mechaniky vkládat nehodlám.

Reakce

(Dědek, 5. 7. 2010 21:25)

Zdarec! Kam jsme dali uši? Nemohu sice mluvit za druhé, ale kromě bežných způsobů čištění je mám dokonce i nedávno propláchnuté od doktora :-).
Každý má na svůj názor právo, ale nemyslíš, Rapeare, že třebaže mých 100 % hodnocení (na nichž si ABSOLUTNĚ trvám!), může působit extrémně vysoce, tak daleko daleko extrémnější je Tvůj názor, že horší desku za posledních pár let jsi neslyšel?
Nechci znovu vyvolávat plamenné diskuse (třebaže mne jistým způsobem dost baví :-), měl bych na Tebe jedinou otázku: kolikrát jsi tu desku celou soustředěně slyšel, než jsi napsal tento svůj komentář? Nemyslím to nijak zle, fakt by mne to zajímalo. Díky, zdraví Dědek.

Kam jste dali uši???

(rapear, 28. 6. 2010 14:29)

Nazdar rockeři. Taky jsem vyrost na českým rocku 80.ých let, koncerty Citronu a další navštěvoval a moc se těšil na nový album. Ale na rozdíl od přečtených oslavných reakcí jsem ABSOLUTNĚ zklamán.
Horší desku za posledních pár let jsem neslyšel:
- Standa ztratil hlas, neudrží tóninu
- Texty - nejzoufalejší klišé
- Kytarová sóla a rify - o5 klišé 1000x ohraná
Byla tu zmiňovaná kapela Arakain. Taky je to klasika, ale vyvíjejí se. I když mě jejich styl už tolik nebere, je to k poslechu. Ale Citron si pouze vykopal hrob, aby měl kam ulehnout. Bez potřebné energie, kterou evidentně už hoši nemají, bigbýt dělat nelze :-(

Ano

(Dědek, 4. 6. 2010 22:56)

Přesně tak, Kocoure, díky moc. Zdraví Dědek.

Ani recenze IV

(Kocour, 4. 6. 2010 16:58)

Jo přesně. Oba máme názor a každej jinej. Nejde říct že tohle jídlo není dobrý protože je tam třeba česnek. Jednomu česnek chutná tak pro něj to jídlo dobrý prostě je. Ale nejde říct že je špatný. Prostě jde o to říct - Tohle mi nechutná, nebo podobně. A o tom mají být diskuze. Jsem rád že jsme takhloe podebatili. Tak se měj a každej si neseme ten svůj názor dál, jen chytřejší o další zkusšenost že debatit se dá i když spolu dva tolik nesouhalsí. ;o)
čau.

Ano recenze III

(Dědek, 3. 6. 2010 23:12)

Zdarec Kocoure, omlouvám se za trochu pozdější reakci, musel jsem řešit nějaký články. Musím říct, že diskuse s Tebou je přesně ta, která mne baví - slušná, věcná, a přitom si až tak nepochlebujem :-).
Určitě souhlasím s tím, že na recenze člověk nemá dát, má si poslechnout desku. Recenze budou vždycky subjektivní, nelze vymyslet recenzi jako objektivní útvar. V tomto směru naprostej souhlas. A že jsem udělal reklamu? Možná jo. Ale třebaže nemohu vyloučit, že mne fandění Citronu může jistým způsobem ovlivňovat, tak Ti můžu říct, že ke všem recenzím (Citron nevyjímaje) se snažím přistupovat zodpovědně, jednak nezbytným počtem poslechů (nenapíšu recenzi na desku, která se mi třeba zpočátku nelíbí, po pouhých pěti deseti posleších) a jednak precizní kontrolou textu samotné recenze. A negativní dojmy? Já je prostě u téhle desky fakt nemám, myslím to upřímně. Dokonce si myslím třeba i to, že zdánlivě naivnější obraty třeba v Jen se hýbnout jsou vlastně to nejlepší, co tahle skladba mohla dostat, protože jakýkoliv intelektuálnější text by se s tou přímočarou muzikou vzájemně rozsypaly. Dohromady to skvěle ladí a je z toho hit jako hrom. V jednoduchosti je síla, v tom je obrovské umění. Důležitý je pocit, ne vytrhnout kus textu z kontextu, jak se bohužel děje v jisté jiné recenzi.
Kocoure, sice jsem nereagoval na všechno, ale třeba to ještě doženu. Každopádně ještě jednou děkuju moc za Tvůj přístup, kdyby byly všechny metalové diskuse takové jako tahle naše, tak by to byla paráda. Zdraví Dědek.

Ano recenze II

(Kocour, 1. 6. 2010 17:06)

Dědku, je fajn, že se s tebou dá debatit a hned nevyšiluješ v křečovitých pózách. Takovou diskuzi si nechám líbit. A že jsem první? No co se dá dělat. :o)
Tak 1) No podobnost může být v různých věcech - nástroje, melodie, atd. Ale máš pravdu, není to výjimka.
2) Melodickej hardrock je hezká věc, ale pokud chceš mluvit například o Arakainu, tak Urban v roce 2000 mluvil jak mluvil a dneska hraje z Arakainem dost odlišnou muziku než například v Arakainu s Abém. A asi proto jsou na vrcholu. Našli si novou generaci posluchačů, kterým se svojí muzikou přiblížili. Já měl radši tu starší éru například.
3.Tvrdost jsem samo nemyslel blití do mikrofonu. Ale pokud je deska pomalu půl napůl pomalý rychlý a ještě k tomu poskládaná že pomalý jsou v závěsu za sebou do závěru desky tak to je škoda. Zase zmíním cd Plni energie. To bylo to pravý.
4) Víš, já na recenze nikdy moc nedal. Recenze je dobrá jen v tom, že se člověk pak chce prostě sám přesvědčit, jestli recenzent napsal pravdu. Ty jsi vlastně udělal jen takovou reklamu :o) Není to myšlený ve zlém. ;o) A nejde o to všechno zkritizovat, ale uznat že něco má i skulinu a mohlo být lepší.
5) Nezávislej jsem právě myslel to, že jsi spojenej s kapelou. Možná to poslouchat někdo kdo zná jen kapelu Citron, ale nějak po ní nešílí bylo by to napsaný méně pochvalně, což jsem na netu už taky zaregistroval. Samozřejmě že negativní nebo jinej názor nemyslím jako názor kterej všechno odsoudí. A nezávislost? Nezávislej člověk napíše chválu, ale zároveň mu nebude proti srsti napsat i negativní dojmy.
6) Recenze by neměla být jmenovitá. Ale to je fakt jen detail. Prostě jsem nepochopil význam toho jmenování. Ale je to fakt jen tvá věc. Prostě jsem reagoval jak jsem reagoval.
7) Já jsem taky rád že se s tebou dá debatit což jsem napsal v úvodu. Je to o té diskuzi. Jinej by napsal kreténe nelez sem, nepiš sem, citron je nejlepší atd atd. Takže i já tobě děkuju za odpověď. Tak se měj a díky za odpověď. Čau.

Ano, recenze.

(Dědek, 31. 5. 2010 0:39)

Zdar Koucoure!
Celou dobu, co tady sleduju reakce na CD Citronu, resp. naši recenzi, jsem si říkal, kdy přijde ta, která nebude vyloženě pozitivní. Musela zákonitě přijít, nezklamal jsem se - a Ty jsi první. A díky moc za to, protože tak nás udržuješ ve střehu, což jest moc dobře. Takže moje reakce jsou zde:
1) Zmiňuješ některé skupiny, jejichž desky Ti CD Citronu připomíná - OK. Taky znám spoustu kapel, které hrají jako Citron, třeba Deep Purple. :-)
2) Překonat tu dobu? Jasný, je to Tvůj názor, ale překonat tu dobu, totiž tu dobu vrcholného melodického hard rocku, to zkrátka nejde, a asi už nikdy se to nikomu nepodaří. Teď v noci jsem poslouchal reprízu pořadu Na Kloboučku s bandami Olympic a Arakain (z roku 2000), a Jirka Urban to tam řekl na otázku, zda se nechystají proniknout do zahraničí, dost trefně, asi v tomto smyslu, čili není to citace: Můžeme někoho zaujmout, ale žádnej úplně novej bigbít nikdy nevymyslíme. - Zaplať Pánbu za takovou geniální pokoru. Možná proto je Arakain už cca 20 let na vrcholu.
3) Přitvrdit? Mně ta deska Citronu připadá tvrdá dost. Nemyslím si, že by měl být Citron ještě tvrdší. To by pak možná zněl jako Death, a to by byla jeho Smrt.
4) ... recenze psaná někým, kdo je zaujatej? - Zajímalo by mne, jak jsi to myslel. Ano, jsem fanoušek Citronu, myslíš že tím pádem jsem zaujatej a nejsem schopen napsat objektivní recenzi? Už počátkem 90. let si podle mého názoru třeba kritik všech kritiků Josef Vlček uvědomoval, že tehdejší dosavadní trend české kritiky, totiž model negativistické kritiky (co můžu, to zkritizuju) je oproti modelu konstruktivnímu (co můžu, to pochválím) naprosto neudržitelný. Bohužel, řada českých kritiků to podle mne nepochopila dodnes.
5) Někdo nezávislej? Kdo je podle Tebe, Kocoure, nezávislej kritik? Myslíš, že není nezávislej ten, kterej provozuje fanouškovskej web, a napíše si, co chce, a nikdo ho v tom nemůže ovlivnit? Náš web není závislej na jakékoliv větší organizaci, není závislej na reklamách, není závislej na termínech, děláme si prostě to, co chceme. Dokážeš mi definovat větší míru nezávislosti?
6) Jelikož tuším, odkud Tvůj vítr vane (a to nemyslím nijak zle, naopak), tak budu reagovat i na Tvoji závěrečnou větu: jedinečné věnování jedinému fanouškovi Citronu, a nikoli celé skupině, je z důvodu, který samozřejmě dobře znáš. Skupina Citron, pokud si tuto recenzi přečetla, moc dobře ví, že taková recenze přece vykazuje nesporné implicitní věnování kapele jako takové. LaSimovi jsem to věnoval proto, že si myslím, že je fanoušek Citronu, ale v jedné věci se opravdu spletl. A ve které, to víme všichni.
7) Každopádně Ti moc děkuju, napsal jsi zatím nejdelší reakci na tento článek (kromě této mé :-), a toho já si vážím. Fakt. Názory můžeme mít různý, ale vyříkáme si je v poho, a to je důležitý. Ještě jednou dík. Zdraví Dědek.

Recenze?

(Kocour, 30. 5. 2010 14:52)

No desku jsem poslechl a nesedám si z ní přímo na zadek. Hodně mi to připomíná desky od skupin Sifon a nebo Parkán. Prostě muzika, kterou tady dělá dost kapel. Začátek zněl dobře, a řízně, ale nějak mi připadá, že je deska pak ucouraná. Tím ale neříkám, že je špatná. Je to fajn muzika která nezklame. Každopádně po 18 letech to chtělo trochu překonat tu dobu a přitrvdit, což citronu hodně slušelo. Viz deska Plni energie, kde energie byla, nebo Radegast kde bylo dravosti taky dost. Možná je chyba, že byla recenze psaná někým, kdo je zaujatej. Pokud by to psal někdo nezávislej, tak by to asi nebylo tak oslavný. Počkám si na nezávislou recenzi. Jen se divím, že tato nebyla věnována i celému Citronu.

Honzovi K.

(Dědek, 29. 5. 2010 9:37)

Chlape, je vidět, že seš fakt kurwa srdcař, říznej jak břitva! Díky za příspěvek, zdraví Dědek.