Recenze nového CD Citronu Bigbítový Pánbů

ROKENROLOVĚ DÉMONICKÉ CD

BIGBÍTOVÁ DESKA, JEŽ VÁS PROŽENE

ObrazekRok vydání: 2010
Edice: CD s bonusy (digipack)

Vrcholy CD: 10 + 2
Propadáky CD: vyhnuly se mu vítězným obloukem
Zajímavosti CD: starší text zesnulého kytaristy Jindry Kvity / jeden text kytaristy Jury Šperla, ale žádná hudba od něj / dva texty bývalé frontmanky skupiny Krleš Lucky Roubíčkové / mastering v americkém Nashvillu / v jedné skladbě použito violoncello / Jura Šperl už není psán jako host

Hodnocení CD: 100 %

Obrazek

Je to už spoustu let, to ano. A jak se točí svět, nejde to vrátit zpátky?

Ale jde.

Čas se zastavil - právě otevírám pomyslný dvojobal, nechávám v něm desku Plni energie a do přehrávače vkládám její druhý díl, nazvaný Bigbítový Pánbů, s anglickým podtitulem Gods Of Rock (že by vtipná odpověď na Kings Of Metal? :-) . A chce se mi zvolat – Pane Bože, to je ale Bigbít!

No nebudu to moc natahovat: Citronu se jeho nová řadová deska, vydaná po neskutečných 18 letech (!), mimořádně podařila, a to po všech stránkách. Nádherný digipackový obal, krásný 16-stránkový booklet se všemi texty, včetně bonusu, a podařenými fotografiemi (zejména kapelník Radim Pařízek s precizně stylizovaným úsměvem úspěšného amerického byznysmana mne vskutku pobavil,  a pozor, ten černý proužek na Standově hrudi, to není šlajfka, třebaže jsem si to dva dny myslel :-), ale především vynikající hudba a skvělé texty, to je padesátiminutový Bigbítový Pánbů, podle mne jednoznačný kandidát na tuzemskou desku roku 2010. I když – pro mne už nejen kandidát...

Citron zvolil tu nejlepší koncepci, jakou mohl – vrátil se do časů, kdy mu bylo vlastně nejlíp. Nové desky se sice určitě neprodá tolik, jako „debutu“ Plni energie (pochybuji, že by dnes šlo 150 000 kusů do Ruska, a ten celkový půlmilión taky moc nevidím), ale úspěšná určitě bude, možná už dokonce je – statistiky prodejnosti však neznám. Zdařilý démonický hard rockenroll ve vás sice může vyvolat domněnku „nic nového pod sluncem“, ale copak jsme od Citronu nechtěli právě to „staré“, to staré pod sluncem?

Před vydáním alba byly veřejnosti známy vlastně 4 songy z celkových jedenácti: z CD Rockové balady z konce roku 2008 bonus Moje noční filmy, předělávka vlastní starší skladby, dále z koncertních produkcí vypalovačka Jen se hýbnout a balada Bibgítový Pánbů, evokující ve slokách svou hudební formou kultovní Vzpomínky, a z Bandzone profilu kapely Rock’n’roll démon. Jedna skladba lepší jak druhá a třetí a čtvrtá stejně dobré :-).

Stylově je deska vyrovnaná, jedná se o starý dobrý hard rock plný famózních hudebních nápadů, navíc geniálně zaranžovaných. Placka obsahuje 3 balady (kromě oné titulní též Zpověď a Smíření, ovšem „ploužákem“ je taktéž bonus Moje noční filmy, ale hudebně má podstatně veselejší, „durovější“ náladu, polobaladou jsou křehké Kurtizány).  Vypalovačky? Úvodní věcí Jen se hýbnout anebo Bigbít.

Textařsky CD evokuje stará prověřená témata: „Hrajeme stále rok / dnes jako napřesrok“ (Bigbít – Rock, rock, rock), „Všude tě hledám / lásko ztracená“ (Spěchej lásko má – Už zase mi scházíš),  „Mít tak životů pár“ (Zpověď – Sedm životů), současně ale objevuje i spoustu nových, resp. těch úplně nejstarších (Kurtizány nebo Bigbítový Pánbů). Některé obraty jsou z řemeslného hlediska naivnější („zvyklí na trýzeň“ / ... /“ čekáme na přízeň“ – Bigbítový Pánbů), některé jsou skvostné („a srdce z papíru / slepená na míru nestačí“ – Spěchej lásko má, „odcházím někam, kde zas budu sám“, „proč stále hledám / stále hledám, co mám“ – Zpověď, „zas i suché růže začnou kvést“ – Bigbítový Pánbů, „nedej se zmást / naše hudba není kyselá“ - Bigbít). Až na malé drobnosti mají texty vysokou úroveň, jak tématy, obsahem i technickým zpracováním, a perfektně s muzikou ladí.

Instrumentální výkony jsou u těchto starších pánů (ha ha – Juro sorry) bezvadné. Standa Hranický, to je pro mne prostě český Ian Gillan (jeden důkaz za všechny: Wasted Sunsets), zpěv je na desce ukrutně dobrý, běhá mi z něj mráz po zádech v tom nejlepším slova smyslu. Kytary? No jo, Mistr Bartoň přesně věděl, co Citron potřebuje, a Jura Šperl taky není žádnej nazdárek. Basák Vlasák je rocková záruka a bubeník Radim Pařízek? Podle mne na desce podal svůj životní výkon, bicí nijak složité, ale velmi účelné. A co se týče zvuku, snese ta nejpřísnější měřítka: syrový i čitelný zároveň, tahle placka prostě ZNÍ.

Nechtěl jsem napsat natvrdo, že se z téhle desky pose...souváte, a tak jsem napsal jenom to, že Vás tahle placka prožene (stejně jako už prohání mne i kvanta dalších fans :-). Tím je myslím řečeno prakticky vše, a tak na závěr jen malou poznámku:
Ve skladbě Zpověď Citron zpívá: „Mít tak životů pár / spousty dnů a zvládnout, co jsem jednou vzdal“.  Citron to nevzdal, Citron se nám na téhle desce odevzdal. A zaplať Pánbu (samozřejmě Bigbítový) za to.

Zdraví Dědek.

Poznámka: Tato recenze je věnována fanouškovi Citronu nickem LaSim.