Recenze CD Arakainu Thrash!

Edice: CD

Vrcholy:
celé album
Propadáky: žádné
Zajímavosti: toto CD je zajímavost samo o sobě

Hodnocení CD: 100 %

Teď se k něčemu přiznám. CD Arakainu Thrash! jsme si koupil teprve letos ve výprodeji za pouhých 99 Kč a - rozhodně nelituju, ba jsem nadšen. Platí zde ono pověstné Za málo peněz hodně muziky, a to doslova.

Thrash! je anglickou verzí arakainovského debutu Thrash The Trash, natočeného v roce 1989 v Jandově Propasti. Výběr i sestava skladeb jsou však trochu pozměněny, takže na desce nenajdete Amadea ani Krobovu instrumentální akustickou "minutku" Noc, zato je zde přítomen singlový Ku-klux-klan. Podle mne to albu jenom prospělo, neboť přeházením věcí se už např. nekoná "plynulý" přechod skladby Šeherezád v píseň Ne! - pamatuju se, že při prvním poslechu Thrash The Trash v roce 1990 jsem se díky tomu nemohl dopočítat, první strana LP skončila, jehla vyskočila a mně prostě jedna píseň chyběla... Na druhou stranu, tuto podobnost konce jedné skladby a začátku druhé je dnes možno hodnotit jako nechtěný unikát.

Thrash! je podle mého názoru vynikající album, ještě lepší než česká verze, spolu s Legendami nejlepší album Arakainu vůbec. Proč? Těch důvodů je několik.

Za prvé - dle bookletu byly nahrávky v roce 1994 remasterovány, a nutno říci, že zvuk je výborný.

O pořadí skladeb jsem již mluvil. I díky tomu deska dost dobře odsejpá, určitě jí prospěl i řízný Ku-klux-klan, byť geniálního Amadea je možná škoda.

Dalším důležitým faktorem je angličtina, jelikož ty pecky v ní prostě zní fakt líp než v češtině. Brichtovy se anglické verze povedly, odpovídají smyslu těch českých, výborně rytmicky sednou a je vidět, že se mu i dobře zpívaly.

A to je další, s angličtinou související moment: Brichta sice samozřejmě zpívá skvěle i na Thrash The Trash, ale tady jeho v tu dobu nádherně naléhavý, dramatický až hysterický vokál dostává ještě rozevlátější a říznější podobu, že z jeho zpěvu prostě mrazí. Bohužel, tento napínavý způsob zpěvu, který zaznamenávám ještě v roce 1996 na S.O.S. nebo sólovém Ránu ve dveřích armády spásy, v současné době u tohoto leadera postrádám, i když zase na druhou stranu chápu, že hlasivky má člověk jenom jedny.

V důsledku toho všeho zde neexistuje špatná, ale ani nejlepší skladba. Album je skvělé od začátku do konce, nenechá vás vydechnout, nejde ho poslouchat jenom jako kulisu, přišpendlí vás k reprákům a nenechá vaši pozornost opadnout, dokud neskončí. Prostě báječný zážitek.

Pokud vyjdu z obalu CD a potažmo nápisů na tričkách pánů z Arakainu, tak musím konstatovat, že tato deska se může svojí hudební kvalitou směle rovnat s takovými skvosty světového thrash metalu, jako jsou "metalličí" Ride The Lightning nebo Masters Of Puppets, či s nejlepší deskou Slayeru Seasons In The Abyss (byť na oděvu je South Of Heaven, jelikož "Sezóna" vyšla později). Mám takový dojem, že v roce 1989 ještě nebylo na tuhle hudbu ani ze světového hlediska pozdě a že kdyby se Arakain býval narodil v Americe, tak dnes patří ke světové metalové špičce...

Jo jo, Áčka, máte holt na triku fakt dobrou desku! (A teď tím nemyslím ani tu Metallicu, ani ten Slayer...)

Dědek.