Jdi na obsah Jdi na menu
 


Rozhovor se zpěvákem skupiny Alband Jaroslavem Albertem Kronkem (ex Kern)

„TÉMĚŘ TŘICET LET REZONUJU TOUHOU
PŘEKONAT BLÍZKO NÁS...“

Docela dlouho jsem přemýšlel, jak tento rozhovor uvést - co úvodem napsat, jak to napsat a proč to napsat; posléze jsem pochopil, že přemýšlím špatnou cestou. Tohoto člověka, který svým nezaměnitelným zpěvem, a taktéž svým skladatelským a textařským nadáním navždy změnil český hard rock, melodický metal a dnes mění i akustický rock, totiž není potřeba jakkoliv podrobněji uvádět. Přátelé, v rozhovoru, který si nikde jinde nepřečtete, nyní přichází pan JAROSLAV ALBERT KRONEK.

fusee_v2.jpgAhoj, Alberte.

Na úvod s dovolením jedna kontrolní otázka: chtěl jsi být jako kluk kosmonaut?
Jasně, že jo! Ve druhé třídě jsem se namaloval, jak stojím s Gagarinem vedle rakety, která přistála na měsíci. Raketa vypadala jako V2, měli jsme skafandry a obrovský přilby a kolem bylo asi šest doutnajících kráterů.

Myslím, že pro většinu fanoušků začínáš historicky skupinou KERN, a nikdo (ani já) moc neví o Tvém předchozím působení. V profilu na stránkách Albandu je zmíněno například Tvé účinkování ve skupinách Trailer a Gun, a tak řekni prosím něco bližšího k těmto kapelám, kdy to bylo, co to bylo za styl a tak všelijak.
Je to móóóc dávno, musel bych listovat v paměti. Pamatuji v podstatě jen skvělý muzikanty, např. kytaristu Hanečku z Líšně, Williama Kühnela, Dušana Procházku, basistu, nějaký přehrávky, hráli jsme např. Hot Chocolate, Guess Who. Žádný foto, žádný story…zůstal jen Machata :-).

Když jsem se s Tebou jednou bavil, zmiňoval jsi mimo jiné skutečnost, že duet na CD Albandu Kalibrace smyslů s Petrou Soukalovou Důlek na míru není Tvůj první v životě, ale že jsi někdy koncem 70. let nazpíval duet tuším v plzeňském rádiu. Nebo si to pamatuju špatně?
V letech 1976-78 jsem byl v Praze v AUS VN (Armádní umělecký soubor Víta Nejedlého – pozn. red.) a napsal jsem píseň „Křídla motýlí“, kterou jsme nazpívali se zpěvačkou Lídou Podubeckou. Zajímavostí je to, že jsem to natočil s Tanečním a jazzovým orchestrem AUS VN a skladbu aranžoval Jirka Veselý (bs), t.č. např. Etc...

Na křtu CD Albandu v brněnském G-studiu v roce 2009 zazněla též informace, že prý jsi v době svých pěveckých začátků zpíval též v triu se Standou Hložkem a Zdeňkem Lovečkem, dnes Stevem Lovečkem Lichtagem. To se snad ani nechce věřit...???
V době mojí vojenské služby v AUS VN se mnou působil i Standa Hložek. Ten byl zpěvákem ve složce Zábavná skupina. Zdeněk Loveček (Mr. Lichtag) byl v Tanečním a jaz. orchestru na postu konferenciéra. Spolu jsme nikdy nic nezpívali.

Před vstupem na profesionální dráhu jsi prý dělal v brněnském Kovošrotu. Hmm, Kovošrot, to je myslím dobrá prognóza metalové kariéry, ne? Asi ses moc nezdráhal, když Vás Miloš Morávek přiměl k profesionalizaci, nebo se mýlím?
Kovošrot byl můj první zaměstnavatel hned po maturitě na SPŠ stavební. V KŠ jsem byl stavební technik s činností referenta investic. V roce 1986 jsem odešel na profesionální dráhu s KERNem. Opouštěl jsem post stavaře jako kádrová reserva s platem T 11(!), ale muzicírování a volná noha byly tehdy pro mne neodolatelné…

I několika dalšími otázkami se dotknu Kernu. Traduje se, že když jsi do něj přišel, prý jsi vůbec neodpovídal mustru metalového zpěváka a kapela Tě zpočátku nechtěla. Jak jsi to vnímal Ty? Nesouviselo to třeba s tím, že ty jsi byl jako zpěvák baryton, zatímco tehdy letěli tenoři?
Já chtěl moc dělat tvrdej bigbít a KERN tomu tehdy vládl dost dobře. Měl jsem za sebou poměrně tvrdou profi školu z AUSu, zkoušky, převleky, cestování i tzv. úderky i tvorbu repecu! Až u KERNu jsem pronikal do tajemství aktuálního rocku a HM. Tehdy to bylo hlavně o vlasech, jeans a pivu a já chtěl některý atributy aplikovat jinak. Byl jsem dost nezkušenej stran přehledu o kapelách a trendech, takže na moje úlety s oblíkáním, s knírem a celkovým pódiovým pojetím bylo pohlíženo s nevolí. Změna přišla až s Judas Priest…! Obzina (Jiří Obzina, bubeník Kernu před Karlosem Vodičkou – pozn. red.) to do mě namlátil a já se s British Steel učil zpívat jinak. Začal mě ten Halford hodně brát a tak jsem svůj baryton rozšířil o fistule a falzety, abych ty party zvládnul. A to rozhodlo, že jsem mohl v kapele zůstat.

Na CD Rarity, zachycující úplně prvotní období Kernu z let 1981 – 1983, je obsažen mj. cover skupiny Iron Maiden Hallowed Be Thy Name. Podle mého názoru to zpíváš Ty, byť svého času jsem o tom s jistou fanouškovskou skupinou vedl zajímavý spor... Takže – jseš to Ty, Bruce Dickinson = Jaroslav Albert Kronek? (Vím, že některým fanouškům svým zpěvem Bruceho připomínáš.)
Paralelně s Judas přišel R. J. Dio a taky Iron Maiden a to bylo maso, neboť jejich písně naplnily náš repec a lidi z toho šíleli. Asi tohle omílání a šílenství kolem do mě vstoupilo a už tam zůstalo navždy. Cítím to dodnes, frázování, které používám při vlastní tvorbě, v sobě nese pozůstatek nádherného zpěvového pojetí právě čaroděje Dickinsona.

Nejen pamětníci vědí též to, že jsi dřív nosil knírek (viz například prvotní oficiální plakát Kernu, anebo obaly pro CD Na Rosničce 1986 či Demo 1984-5), který Ti ale podle mého názoru vůbec neslušel. Od kdy jsi ho nosil, kdy jsi ho shodil a proč? ...do mysli se vkrádá třebas inspirace kapelou Uriah Heep, s níž byl Kern mnohdy srovnáván.
Po vojně, v roce 1978, jsem strašně toužil po dlouhých vlasech a po kňafru. Inspirace nebyla žádná. Ano, dnes to vím, ten knír byla hrůza!!!

Mne osobně by moc zajímalo, co bylo Tvou inspirací pro text k nádherné baladě Zídka bláznů, podle mého názoru jedné z nejkrásnějších písní, jakou kdy Kern hrál. Prozradíš mi to?
Námětem pro text byl střelický “Zámeček“ a zahrada s jeptiškami. Pro mě velmi tajemné místo. Příběh, trochu fantaskní, se postupně rodil nad svahilštinou z kazeťáku Panasonic. Tak jsem dřív tvořil. Ve zkušebně se první nástřel natočil na magneťák, kterej jsem pak doma přikrýval polštářem a tak jsem slyšel vzdáleně česká slova, která mě múzovala k hlavě a patě textu písně.

Po Tvé výpovědi z Kernu nastává plná realizace akustického projektu Alband. Hudebně podle mne naprosto vynikající záležitost – skvělé CD Kalibrace smyslů, spousta vydařených koncertů, LIVE vystoupení v České televizi, řada rozhovorů pro regionální média, DVD, aktuální celorepublikové turné, to všechno ano, ale nejsi trochu zklamán, že Alband zatím i přes to všechno nedosáhl širší publicity? Je to ale vůbec v dnešních podmínkách možné?
V prvním plánu jsem zklamán. Ale páč jsme velcí kluci, stavu, který je, rozumíme. Hrajeme co hrajeme, nikdo neomdlívá, masmédia mají stovky jiných favoritů, rádia mají svoje playlisty a TV hlavně zprávy, a náš manažer je normální člověk…! To čekání na hit je nekonečné, ale je naštěstí prošpikováno tím nádherným hledačstvím nového a nenápadným muzicírováním. Trpělivosti je dosti a dneska je možné vše. V showbyznysu utopíš úspory, nápady i duši, nebo zavoláš správnému maníkovi a …! Zatím jsme nikam nevolali.

kronek.jpg

Na debutovém CD Albandu je Tvoje výrazná autorská převaha, a to jak hudební, tak textová. Přiznej se, nedusíš kluky v kapele tak trochu? Brnem kolují zvěsti, že prý jsi třeba „bratru“ Machatovi „neschválil“ některý ten text. A propos, kolik písniček vyřadili kolegové Tobě?
Po „anglickém“ období v začátku KERNu, jsem zahájil české období s vlastními texty. Cpal jsem si je do pusy, aby se mi dobře zpívalo a frázovalo a aby to bavilo mě, kolegy a bylo „to“ přijatelné pro posluchače. Libor je fachman, který dokonce, na rozdíl ode mne, dokáže psát texty i pro jiné interprety. Jeho texty bývají vybaveny příběhem, nečekanými náměty, jsou vymyšleny a zpracovány zručně a rutinně. V minulosti to byl on, kdo v období, kdy jsem měl v hlavě stran textů vygumováno, přinesl otextovanou píseň, která se tak díky jeho píli a úsilí mohla vzápětí pustit do světa. To bylo velmi ceněno a pro mě to bylo poučné. Nikdy jsem nebyl komise, která by „schvalovala“ tenkterý počin, prostě bylo hotové dílo a mohlo se jít dál. Pravda, byly fráze, které mi dělaly problémy s výslovností a bylo na mě, abych si je upravil. A snad jeden textík zapadal prachem, ale nic to v dalším rozvoji neovlivnilo. V roce 2008-2009 jsem měl tak silné invenční proudy, dosud nepoznané (s výjimkou Totálního tunelu), které nešlo nevyužít ve prospěch nastupujícího Albandu. Kalibrace sebe a kolegů, nikdo mě s ničím ze studia nevykopl!  

Jak se díváš na skutečnost, že ačkoli nejvíc písní včetně textů skládáš Ty sám, největším hitem Albandu je Svátek pátků od Mirka Horňáka a Libora Machaty? Narážkou na ješitnost každého chlapa: nerezonuješ touhou překonat to ještě větší peckou?
To je subjektivní! Já například miluju Eagle Scouta. Téměř třicet let rezonuju touhou překonat Blízko nás…. 

Jak se prodávají Vaše nosiče, zejména výborné cédéčko?
Původní náklad  CD je téměř vyprodán, pár kusů s sebou ještě vozíme pro fans na koncerty. DVD je na tom podobně.

S Albandem pravidelně koncertujete, na kontě máte singl, CD i DVD, prozraď, jaký přírůstek diskografie chystáte do budoucna?
Že seš to ty, tak ti to teda profláknu. Pracujeme, hněteme muzikantský těsto, nasáváme vesmírný múzný prach a -  byl-li konec první dekády o kalibraci, začátek druhé bude o navigaci…

Mně osobně připadá milé, že Dědek dělá rozhovor s dědečkem. Řekni, co tak zpíváš svým vnoučatům - něco od Kernu nebo Albandu?
Nic! Čekám až si vytáhnou z uší špuntíky od MPtrojek a mobilů a řeknou „…a teď teda ty!“

Na samotný závěr: Ty jsi zpěvák, který v životě poskytl nespočet rozhovorů, a proto se Tě zeptám: existuje otázka, kterou sis přál, aby Ti někdo položil, a nikdy v životě se tak nestalo? A pokud ano, můžeš si ji teď položit a odpovědět si na ni?
Ještě maluješ?
Nemaluju!!!

Velice děkuji jménem našeho webu METAL-LINE za poskytnutí rozhovoru.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Uau :-)

(Cethy, 18. 8. 2011 21:36)

Krásná práce, jak by řekl Mistr :-) Příjemný rozhovor díky Peťovi i Albertovi, jste prostě zlatíčka.