Jdi na obsah Jdi na menu
 


Historie

7. 3. 2008
Historie (úvaha)

Ačkoli se hudební těleso Kronek a spol. jeví velice mladým a ačkoli je akustické, jeho základy jsou položeny velmi hluboko v zemině českého tvrdého rocku. Pojďme si tyto základy zkusit aspoň trošku stanovit (pokud mi tedy prominete neodstranitelné procento subjektivního pohledu):

Pra-pra-základy: Za ty já považuji natočení druhé desky Kernu Lovci žen (1991), a to ze dvou důvodů - jednak kvůli užití akustické kytary, jednak kvůli tomu, že tuhle placku natočila změněná sestava Kernu, která dnes tvoří ze tří čtvrtin "Kronka a spol." (kromě bubeníka - tehdy samozřejmě Karel Vodička). Dvě ze skladeb Lovců žen (To jsme my, Půlnoční lady) jsou dnes navíc v repertoáru nové skupiny.

Pra-základy: Album Kernu Mistr čas z roku 1995, jehož koncept sestává ze dvou zdánlivě protichůdných rovin: vypalovačky řízně upravené lehce ve stylu předchozího alba Kernu Totální tunel, ploužáky pak právě naopak akustické (typicky Půlnoční lady a Fernetový oči, ale i Exploze), s užitím violoncella, akordeonu, cong...

Základy: Stěžejním monumentem vývoje je pak nepochybně Síla zvyku (2001), která sice není akustická, ale představuje takový odklon od klasického kernovského soundu k procítěnému rocku, že spíše než coby řadová deska Kernu působí jako Kronkova sólovka. Že tímto konstatováním nejsem daleko od pravdy, to je patrné i z bookletového označení akcentujícího právě frontmana - atypicky "Kern a Jaroslav Albert Kronek". Určitě není náhodou, že takřka polovina písní z tohoto CD tvoří základ repertoáru skupiny Kronek a spol. (první čtyři + Dlouhý let). Rovněž sestava o něčem vypovídá - když si odmyslíme druhého kytaristu Michala Kuglera, máme na světě Kronek a spol...

A jak lze na těchto základech stavět?

Že v jednom z našich nejvzácnějších zpěváků tvrdé rockové muziky doutná touha po akustickém hraní, to bylo následně výrazně patrné již s rokem 2004. Projevilo se to v Kernu realizovanou "unplugged" koncepcí, která měla toho roku svůj podařený výsledek zejména ve vánočním koncertu na náměstí Svobody v Brně (po dlouhé době zazněla mj. skladba Zapomenutí muži, a chcete-li "příhodu z natáčení" - dodnes si pamatuji, jak "intimní" průběh akustického hraní "narušil" v závěru Tony Vodička, který musel být už spravedlivě rozezlený z toho, jak mu nelítostnou zimou, pro tento způsob hry zcela nevhodnou, definitivně křehnou prsty, a prostě a jednoduše elektricky rozříznul Blízko nás) a jejímž mediálním vrcholem bylo akustické vystoupení Kernu v Dobrém ránu ČT v červnu 2005 (se skladbami To jsme my, Fernetový oči a Všední známosti).

V tuto chvíli se Kronek ještě nerozhodl opouštět Kern, ale vytvořit jeho paralelní akustickou linii. Jenomže jeho pozice nebyla lehká: např. v počátcích (rok 2005) se termínem plánovaného hraní nešťastně trefil do Falcons Festu pořádaného Sklendou, jemuž mohl být Kern v tu dobu vděčný jak za provoz neoficiálního webu, tak za koncerty a všeobecnou podporu (z vystoupení tudíž nakonec sešlo), anebo kvůli Kronkovu "sólovému" hraní ztropil několikrát v Kernu „rutyku“ Karel Vodička, jak tento sám přiznal na webových stránkách.

Výsledkem bylo, že koncerty Kronka a jeho přátel probíhaly až na výjimky bez výraznější předchozí mediální podpory (tehdy ještě nefungoval Kronkův web), a koncepce Albendu, jak zněl původní nápaditý název tělesa Kronek a spol., tudíž krystalizovala spíše v tichosti.

Následně nabral vývoj nečekaný spád - Kronek se rozhodl pro aktuální hlas srdce, což znamenalo odchod z Kernu. Ještě než to oficálně zaznělo z kernovského webu, cosi naznačil již koncert Kronka a spol. 22. listopadu 2007 v brněnském klubu na Leitnerově ulici, kde zaznělo cosi o "válečné sekyře". Jakkoli se to v onen čas zdálo nadnesené a neuvěřitelné, tak zasvěcení již tehdy věděli...

Úvod ledna 2008 pak vše potvrdil. Současně začal fungovat web Kronka a spol. Jeho prostřednictvím Libor Machata v únoru sděluje, že kapela pilně pracuje na novém repertoáru a od dubna začnou koncerty, o nichž budou fans včas informováni.

Sluší se snad jen dodat, že kromě skladeb zmíněných výše tvoří současný známý repertoár Kronka a spol. ještě nejstarší původní skladba Kernu Černý kocour (někdy prezentovaná jako Smůlu mám) a taktéž píseň z prvního LP Kernu ...od narození, Absolutní sólo.

A co říci na závěr?

Z hlediska diskografie vydala skupina Kern za dobu své existence takřka všechny typy nahrávek - studiové desky, živáky, anglickou verzi, DVD, singly, demo-CD, CD typu Best Of... jenom ucelené akustické, nebo chcete-li "unplugged" CD nikdy... Kronek a spol. má tím pádem jedinečnou příležitost tuto "kernovskou" díru v diskografii zacelit... Tím pádem... čím pádem?

Král je mrtev, ať žije král.

Autor: Dědek.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář