Jdi na obsah Jdi na menu
 


06.09. 2014 - Ascendancy, Misty Ways - Brno, Melodka

KAM VEDOU PROGRESÍVNÍ CESTY

aneb

KDYŽ SE SVLÉKNE TMA

Report / Ascendancy, Misty Ways (Split Bearing) / sobota 6. září 2014, od 20 h. / Brno, Melodka

Všechno na světě se stihnout nedá. Vracel jsem se pozdně večerním autobusem z městských slavností ve Velké Bíteši, z koncertu tělesa Kronek Alband, a už dopředu se dalo předpokládat, že tuhletu druhou slavnost úplně celou nestihnu. A předpoklad se bohužel naplnil – odnesla to olomoucká progressive-experimental banda SPLIT BEARING. Ptám se u vstupu cca v devět večer: „Jak moc du pozdě?“„O jednu kapelu,“ odvětil mi zástupce pořadatele a hned dodal: „Ale o dost dobrou kapelu.“

Tímto se tedy skupině Split Bearing omlouvám, pokusím se svůj pozdní příchod dodatečně napravit alespoň poslechem na Bandzone profilu, na nějž si tímto dovoluji odkázat: bandzone.cz/splitbearing.

Sobotní akce na Melodce byla docela unikátní mimo jiné tím, že všechny účinkující sestavy mají na svém kontě čerstvé CD, v případě Split Bearing se jmenuje Welcome To The Present. Hlavní událostí však byl  novinkový počin vsetínské skvadry ASCENDANCY (bandzone.cz/ascendancy) , nesoucí příšerně dlouhý název The Amazing Ascendancy VS Count Illuminatus, který když tady párkrát zopakuju, budu mít „stopáž“ reportu naplněnou aimg_2773.jpg nemusím už nic jinýho vymýšlet :-). (Trochu mi to připomíná situaci, kdy si jeden kolega za téma své diplomové práce vybral mezinárodní smlouvu s názvem asi na dva odstavce, a průběžnými citacemi tohoto názvu celkem rychle naplnil požadovanou normu 50 stran).

Upřímně se přiznám, že progresivně pojaté styly nijak zvlášť nezbožňuji, a tudíž ani nevyhledávám, ale Ascendancy jsou přinejmenším v Brně poslední dobou dost velký pojem, a křest jejich CD jsem si rozhodně nehodlal nechat ujít. Nota bene když třešničkou na dortu měl být samozřejmě křest zmíněného kotoučku, za účasti kmotra světového jména, bubeníka kapel Cradle Of Filth, Masterplan a Titanic Martina Marthuse Škaroupky.

Dynamická, důkladně proaranžovaná power metalová muzika, kterou Ascendancy na svých živých vystoupeních prezentují, patří zcela nepochybně v rámci svého žánru k tomu dobrému, ne-li nejlepšímu, co v něm lze v rámci tuzemských „lihů a hájů“ najít. Kompozice jako A Man Without Identity nebo Why? burácely brněnským klubem, leč z jejich údernosti jim dle mého názoru dost ubíral zvuk, který byl sice dost surový, ale na můj vkus poněkud nečitelný. Ne že by hudba Ascendancy nepotřebovala (mo)hutný sound, z hlediska tvrdosti její tvorby je síla zvuku jistojistě potřeba, ale podle mne by k celkověmu vyznění všech aranží bylo zapotřebí vícero citlivosti a – řečeno s mírnou nadsázkou – vícero jemnosti. Zejména pak z důvodu toho, že každé živé hraní bude „soupeřit“ s parádním zvukem CD, ale to by asi Ascandancy museli hrát v nedávno otevřeném brněnském Sono Centru (i když, koneckonců, proč ne – vždyť Sono se nevyhýbá ani tvrdším hudebním produkcím). 

Zhruba někdy uprostřed vystoupení se na stejdži zjevil již zmíněný Martin Marthus Škaroupka, který novému plastovému kotoučku popřál hodně štěstí i prodejních úspěchů („když už ne tahle muzika, tak co potom tedy?!?“), pokřtil jej střikem Tullamorky a na návrh ke společnému turné s jeho kapelami vtipně reagoval, že s tím Titanikem by to asi takový problém nebyl...

Své fanoušky na Melodce určitě Ascendancy potěšili. Můj „pohárek piva“ sice tenhle žánr opravdu zrovna není, ale kapelu vedu v patrnosti a uvidíme, jak se můj vztah k nim bude vyvíjet do budoucna. Zatím jsem se po skončení jejich setu už velice těšil na gothic-metalové brněnské MISTY WAYS (bandzone.cz/mistyways), poněvadž goticky laděnou muziku narozdíl od některých jiných žánrů mám naopak velmi rád, navíc Misty Ways mají už dávno za sebou (rok 2009) velmi přesvědčivý videoklip ke šlágru Harvest Moon Garden.

Misty Ways znamená Zamlžené cesty, což je určitě vhodnější překlad než Cesty mlhavé, protože Misty Ways mlhavou cestou rozhodně nekráčejí, naopak – jejich cesta, jejich směřování je zřetelné a výrazné. Ve svých skladbách také střídají různé polohy, ty údernější img_2822.jpgvčetně lyričtějších, ale stále si zachovávají gotickou náladu a mystickou atmosféru, takže jejich název by klidně namísto Misty Ways mohl znít i Mystic Ways a o ničem by to nelhalo (reminiscence na Myst – Led Zeppelin Revival není čistě náhodná).

Třebaže podle mého názoru i Misty Ways lehce doplatili na zvuk, na Melodce dost dobře vyzněl zejména jasný hit Naked Darkness, tzn. Nahá temnota, se silným, nosným refrénem a svěží rytmikou. Zpěvačka Katryna využívá svůj průrazný sex-appeal nejen ve zpěvu, ale i při barevné čarodějné show plné pohybu a tance, takže máte pocit, jako byste se ocitli uprostřed hlubokého lesa na démonickém sabatu, o němž dopředu vůbec netušíte, jak vlastně skončí, a najednou, najednou tam kdesi uprostřed, v hlubinách stromů a noci, se před vámi začne svlékat samotná temnota...

Na vystoupení lákala i zbrusu čerstvá novinka All Angels Have The Choice Of Sinning, kterou nenajdete ani na CD Train Of Lust, jako závěrečný přídavek nemohla chybět kapelní hymna Harvest Moon Garden alias vydařená pomyslná tečka za celým sobotním večerem. 

Bohužel, účast na akci nebyla divácky nijak příliš mohutná, což osobně moc nechápu, protože tři kapely se slušnou diváckou základnou, všechny s novinkovými CD, za celkovou cenu vstupného 100 Kč, by si určitě zasloužily početně důstojnější prostředí než cca do stovky věrných, již se mým přibližným odhadem na Melodce sešli. Ale jak známo, dobré prostředí není závislé jen na počtu přítomných, rozhoduje i jejich hudební natěšení, a z tohoto pohledu bylo na Melodce všechno v pořádku.

Kotoučky se točí, pivo se točí, planeta Země se točí, kolem své osy se točí tma a křičí.  

Tady Dědek.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář