Recenze CD Awrizis: Final Hybridation (2013)

25. 6. 2013

„Moderní hybrid s kořeny ve starých vrstvách“ (Medyed 24.6.2013)

awrizis.jpgZásluhou bohulibé (:-) činnosti magazínu PAŘÁT se k fanouškovské obci dostává další album, které je zajímavé hned v několika rovinách. V řadách AWRIZIS působí členi kapel jako DISSOLVING OF PRODIGY, ILL CROW, EXORSUS nebo ENWYLLION. Hudba samotná čerpá inspiraci z různých metalových odnoží, a to jak z těch dnes již tradičních (thrash, death metal), tak i prudce současných (death core, melodický death). Kapela svůj styl nazývá „Hybrid metal“, což poměrně přesně ilustruje propojení metalových subžánrů do jednoho celku. Navenek moderní výraz obsahuje tradiční výrazové prvky držící se pevně za pacinku z metalovou modernou. Jakoby GOJIRA pořádala pařbu a pozvala ku pomoci s bečkou IN FLAMES, MACHINE HEAD, SLAYER nebo i METALLICU a tito sedí kolem ohýnku společně s mlaďochy typu HEAVEN SHALL BURN, SUICIDE SILENCE či DAGOBA, pečou buřty (kromě vegetariánů) a společně pějí, až se hory zelenají. Celý tento stylový mišmaš by byl nepoživatelný bez předpokladu, že všechny tyto vlivy bez ohledu na jejich letitost nebo naopak čerstvost jsou ve své pospolitosti přirozeně a logicky propojeny a tvoří organický a funkční celek. Reálně si dovedu představit, že na koncertech AWRIZIS se může sejít pestrá směs fandů od tradičních staromilců, přes milovníky starší i novější tváře IN FLAMES, po dorostence ulítajících na nejrůznějších core-odnožích. Pokud má hudba lidi spojovat, v případě AWRIZIS se tuto myšlenku podařilo převést do reality. Stylový hybrid nevykazuje symptomy extrémní náchylnosti k chorobám a netrpí genetickými defekty. Křížení naopak přineslo zvýšení životaschopnosti a potenciálu šíření se na neosídlená území. Kytarový riffostroj pracuje ve slušných otáčkách za podpory přesné rytmiky, zabalené do grrove elementů a vyvedených melodií. Jednou thrash, po chvíli death a posléze melodická smrt švédského střihu přelévající se do metalcore. Citace postupů některých výše uvedených jmen lze v projevu AWRIZIS celkem bez problémů najít, pokud máte coby posluchač něco naposloucháno. Podány jsou ovšem způsobem, který obavy z nízkého stupně osobitosti vykazuje do háje zelenýho. AWRIZIS dodali prověřenému stavebnímu materiálu vlastní povrchovou úpravu, kterýžto úkon způsobil, že z desky leze poměrně výrazný  feeling, který spolu s citlivě volenými melodiemi albu výrazně dodává na síle. Doposud mi existence AWRIZIS úspěšně unikala. Po vyslechnutí „Final Hybridation“ však jejich přítomnost ignorovat nelze. Album úspěšně zdolává úskalí současné metalové moderny – podobný zvuk, vokální projev, podobné postupy a výstavba skladeb, kdy je kolikrát přetěžký mordus najít dostatečný počet záchytných bodů a odlišit jednotlivé bandy jednu ode druhé. Široký žánrový záběr spojený do jednoho celku rozšiřuje výrazové mantinely způsobem, který z alba dělá pestrou a důraznou metalovou jízdu s nemalými ambicemi pro kapelu samotnou a zážitek pro posluchače. Na české scéně je opět o něco radostněji. AWRIZIS vydali album, jehož kvalitativní laťka míří vysoko. A vysoko ho hodnotí i Medyed !!!