Recenze 3CD Brian Poslední další 1987 - 1991

Vydání: 2009
Edice: 3CD

Vrcholy CD: album Čelem ke zdi

Propadáky CD: nenalezeny

Počet poslechů: novodobé CD - cca 10 (album Čelem ke zdi)

Hodnocení CD: Čelem ke zdi 100  %, celkem 80  % /  sběratelsky 100 %

Motto: „Takže dobrý večer Vám všem, my jsme rádi, že jsme se sešli v takovém  počtu.  --- My jsme Vám tady dneska přivedli naše kamarády, zkoušíme spolu v jedný vile, u jednoho perfektního člověka, oni zkoušej na půdě, my  zkoušíme ve sklepě, takže máme k sobě blízko, tak jsme se dohodli, že  dneska si tady s námi zahrají. Takže naši kamarádi Brian!“

(3CD BRIAN Poslední další 1987-1991, UNDERGROUND RECORDS)

Na úvod prosím strpte jednu dobovou historku: kolem roku 1991 se bavím s jistým svým rodinným příslušníkem o vývoji české hudby, a říkám mu cosi jako že není všechno blbé a strnulé, ale že existují i interpreti, kteří dokážou posouvat vývoj dál – a jmenoval jsem Brian. Načež mi bylo odpovězeno: Bryan Adams?

Tož tak. Uplynulo dvacet let, a stále se najdou „blázni“, kteří tuhle (Brian) dávnou hudbu nejenže poslouchají, ale dokonce ji pro ty druhé vydávají. Takže u UNDERGROUND RECORDS (ugr.webnode.cz) si můžete objednat unikátní 3CD kultovní pražské thrash metalové bandy Brian, v čele s Tondou Rauerem (ex-Brain, později Alkehol, Harlej) nebo Leošem Semerádem. A proč že si ho máte objednat?

Pojďme se k tomu postavit čelem: metallikovský thrash metal? Psal se říjen roku 1990 až červen 1991 a Metallika natočila svoje přelomové černé album. Psal se rok 1991, 11. až 17. březen, a Brian natočil svoje jediné album Čelem ke zdi.

Brian prostě předběhl dobu. Metallikovský thrash? Anebo brianovská Metallica? Zmíněná dvě alba určitě vznikala nezávisle na sobě, čímž pádem se Brianu povedlo to, co se v té době nepovedlo žádné jiné české metalové skupině: zahrát thrash tak, aby zněl jako heavy metal (třeba Arakain na to přišel s geniálním Black Jackem až o rok později). Neuvěřitelně řízná, přitom nádherně melodická muzika, to byl na přelomu 80. a 90. let  Brian. Navíc, je dobově doloženo, že „metallikovský“ thrash song Výprodej bolesti byl složen už koncem roku 1990 (že by to byla inspirace pro nejmenovanou americkou královnu?).

Výprodej bolesti? Květy zla? Kdo tomu velí? Soudci z lidu (aneb na Milošově křižovatce dalšího rozvoje)? Čelem ke zdi? Sochy v plamenech? – pokud jste se narodili kolem roku 1975, musíte tyhle fláky znát. Brian před dvaceti lety totiž solidně válel:  zněl na vlnách tehdejšího rockového vysílání Posloucháte Větrník, pořad Metal Top Ten (který uváděla spolu s Oskarem Gottliebem dnešní televizní hvězda Michaela Jílková (ex-Kotel, Máte slovo), Vlasta Henych ho pozval na nezapomenutelný sampler Death Metal Session, Brian natáčel u Monitoru debutové album Čelem ke zdi, účastnil se Jandovy Rockmapy, psalo se o něm v dobovém Rock & Popu...

Ploužák Výprodej bolesti jsem poprvé slyšel právě před dvaceti lety v Čs. rozhlasu. Nyní jsem si jej poslechl na CD, a líbí se mi ještě víc než kdysi. Toto je podle mého názoru jedna z nejfamóznějších skladeb českého metalu, úžasný song,  úžasná hudba, úžasný text. - Jenomže těch podařených skladeb je podstatně víc. Celé debutové album Čelem ke zdi Vás ani chvilku nenudí, jediné, co mu můžete tak trochu vyčíst, je že se na něj nevešla kupříkladu kompozice Sochy v plamenech.

Jenomže jenomže? 3CD od UNDERGROUND RECORDS samozřejmě neobsahuje pouze nahrávku debutového, vynikajícího alba Čelem ke zdi. V rámci tohoto kompletu naleznete jak demo Brianu 1989?, tak i spoustu bonusů: živou nahrávku z roku 1987 (Barča ), dále z roku 1988 (Metalová exploze), anebo záznam koncertu z roku 1990 z České Lípy (je fascinující, jak má tato živá stopa grandiózní sound). A nejenom Česká lípa, ale všechno s maximálně vylepšeným zvukem, jak už je poctivou a spolehlivou značkou UGR.

Kuriozity? Skvělým sběratelským počinkem je celé toto 3CD. Ale i přesto lze jmenovat perličky: psalo se datum 27. prosince 1989 (čili doma sametové revoluce), a v pražské Lucerně zněl brianovský cover metallikovského Seek And Destroy (česky Slepá cesta). Anebo jest možno jmenovat dvě verze písně Čelem ke zdi (musím říct, že se mi mnohem víc líbí ta deathmetalsessionovská – „K líci – zbraň – pal!!!“) , anebo počáteční, hard rockové  období, dokumentované například skladbou Svědomí („chci pořádat velké turné – chci hrát prostě všude“), v němž  Leoše Semeráda takřka nerozeznáte od citronovského Standy Hranického (pakliže ovšem pominete intonační nejistoty). Rudou třešničkou na brianovském dortu je pak živý fórek Stalinovy děti.

Kromě kapely nutno pochválit taktéž vydavatele, neúnavného majitele značky UNDERGROUND RECORDS Lubora Kolaříka, který by snad pro českou muziku radši umřel, než aby ji nevydával (mj. obstaral čtyřlistý booklet-plakátek s fotkami Brianu a komentáři Aleše Brichty nebo Tondy Raurera).

A  co dál? - Posléze natočení debutu se Brian jaksi rozpadl, resp. nerozpadla se jeho sestava, která vyústila ve vynikající BRAIN (viz naše dřívější aktualita), a posléze i v HARLEJ. Ale to už je jiný...labyrint světa.

Zdraví Dědek.

P.S.: Jsou tady ňáký lidi? Jsou tady ňáký prasata? Brian Vás zdraví – Černý divadlo!